Drážní úřad: Při schvalovacím procesu primárně dbáme na bezpečnost

30.05.2018 16:54

Každé nové drážní vozidlo, které je uváděno nejen na český trh, musí projít řádným schvalovacím procesem. Ten ve finále může trvat i řadu měsíců. Platí to jak pro železniční, tak i tramvajová, trolejbusová, speciální vozidla a vozidla lanové dráhy.

Drážní úřad: Při schvalovacím procesu primárně dbáme na bezpečnost
Foto: Drážní úřad
Popisek: Drážní úřad

O potřebě provozovat schválená vozidla hovoří zákon o dráhách. Podle něho lze provozovat pouze takové vozidlo, které svojí konstrukcí a technickým stavem odpovídá požadavkům bezpečnosti drážní dopravy.

Obdrží-li Drážní úřad žádost o schválení nového typu drážního vozidla, jde o počátek celého procesu, který zpravidla může zabrat až několik měsíců. Délka schvalovacího procesu závisí i na spolupráci žadatele, zda je schopen včas poskytnout k vozidlu všechny relevantní podklady, které jsou nezbytné pro úspěšné schválení. Mezi tyto podklady lze zařadit i splnění všech certifikovaných technických a provozních zkoušek, které se provádějí v Ministerstvem dopravy pověřených zkušebnách. Pokud žadatel všechny potřebné dokumenty nedodá, přeruší se správní řízení a čeká se do doby, než je doplní. Tím se někteří žadatelé sami dostávají do časové tísně.

Jako aktuální příklad lze uvést ostravský dopravní podnik, který žádá o schválení nové tramvaje od firmy Stadler. V tomto konkrétním případě došlo k přerušení jednoho ze správních řízení, neboť není možné na základě dodaných materiálů posoudit celkovou technickou způsobilost vozidla. „Bez kompletních materiálů vozidlo zkušební provoz absolvovat nemůže, zejména kvůli zachování jeho bezpečnosti,“ oznámil ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.

Zkušební provoz je prvním reálným krokem k ověření, zda všechno funguje, jak má. Je povolován většinou na dobu několika měsíců. Posléze se náležitě vyhodnocuje. „Po vyhodnocení zkušebního provozu může žadatel oficiálně požádat o rozhodnutí k řádnému provozu,“ říká Ondřej Fanta, který na úřadu vede sekci provozně-technickou.

Zaměstnanci Drážního úřadu se snaží časově zbytečně neprodlužovat schvalování nových vozidel, avšak v procesu vždy postupují plně zodpovědně s důrazem na zachování bezpečného drážního provozu.

VYBRANÉ PODMÍNKY ZKUŠEBNÍHO PROVOZU TRAMVAJE TANGO NF2:

  • Před zahájením zkušebního provozu bude provedena technickobezpečnostní zkouška a bude vystaven průkaz způsobilosti na určené technické zařízení elektrické. Zpráva o vykonání TBZ bude zaslána na Drážní úřad.
  • Jízdní zkoušky budou prováděny v celkové délce 20 000 km. Jízdní zkoušky v délce 10 000 km budou prováděny bez zátěže, v délce 6000 km se zátěží, odpovídající obsazení vozidla 5 osob/m2, a 4000 km se zátěží, odpovídající obsazení vozidla 8 osob/m2.
  • Zahájení zkušebního provozu bude oznámeno na Drážní úřad.
  • Během zkušebního provozu bude veden „Deník zkoušek“.
  • O průběhu zkušebního provozu bude vyhotovena zpráva a celkové vyhodnocení bude předáno na Drážní úřad nejpozději do 30 dnů od jeho ukončení.
  • Zkoušky budou ukončeny nejpozději do 30. 11. 2018.

Při nedodržení těchto podmínek nesmí být předmětné drážní vozidlo provozováno.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hejtman Půta: Rezignovat na funkci se nechystám

17:17 Hejtman Půta: Rezignovat na funkci se nechystám

Tiskové prohlášení hejtmana Martina Půty k tzv. kauze Liberec