Letní dovolená: služby cestovních kanceláří využije třetina Čechů, poprvé podle nového občanského zákoníku. Na co si dát pozor?

09.07.2014 9:40 | Zprávy

Na dovolenou do zahraničí pojede během letošního léta 42 procent Čechů. Víc než třetina z nich využije služeb cestovních kanceláří. Klienti mají nově možnost žádat náhradu za narušení dovolené. Na co si dát ale ještě před odjezdem pozor, aby se z vysněné dovolené nestala noční můra? A jak postupovat v případě, že se problém objeví až na místě? Podrobný popis se vyplatí.

Letní dovolená: služby cestovních kanceláří využije třetina Čechů, poprvé podle nového občanského zákoníku. Na co si dát pozor?
Foto: tripzone.cz
Popisek: Středozemní moře při západu slunce

Od ledna letošního roku nemusí mít smlouvy o zájezdu na rozdíl od cestovní smlouvy písemnou formu. Povinností pořadatele zájezdu ale je vydání dokladu o smlouvě, takzvaného potvrzení o zájezdu. To už písemnou formu mít musí. Mezi náležitosti, které musí potvrzení obsahovat, patří označení smluvních stran, vymezení zájezdu, údaje o ceně a informace o způsobu, jakým může zákazník uplatnit své právo z porušení povinnosti cestovní kanceláře včetně údaje o lhůtě, ve které může toto právo uplatnit. „Smlouva o zájezdu by dále měla obsahovat přesně to, co od zájezdu bude zákazník očekávat. V případě nesplnění požadavků se totiž může dovolat jen toho, co měl ve smlouvě upřesněno. Například, pokud jednou z podmínek ve smlouvě o zájezdu byl výhled na moře a ze zákazníkova pokoje takový výhled není, může se dovolat náhrady či odškodnění na základě smlouvy,“ vysvětlil Jiří Hartmann z advokátní kanceláře Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři.

Něco se dá vyřešit okamžitě

Pokud zájezd nesplňuje podmínky, které zákazník na základě smlouvy očekával, má nárok na nápravu závadného stavu. Zákazník by měl o vzniklé vadě ihned informovat delegáta cestovní kanceláře, jelikož se situace v mnoha případech může vyřešit na místě, například přestěhováním do nového pokoje, který odpovídá smluveným podmínkám. „Nezjedná-li pořadatel nápravu ani v přiměřené lhůtě, kterou mu zákazník určí, může si zákazník zjednat nápravu sám a pořadatel mu následně uhradí vynaložené náklady. V případě, že náhrada zajištěná pořadatelem je spojena s vyššími náklady, hradí náklady pořadatel. Za situace, kdy není možné zajistit adekvátní náhradu, musí pořadatel vrátit zákazníkovi rozdíl v ceně. Pokud vznikne během pobytu jakýkoli problém a zákazník ho bez zbytečného odkladu oznámí, vzniká mu nárok na slevu z ceny ve výši přiměřené rozsahu a trvání vady,“ popsal Jiří Hartmann.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Mgr. Petr Macinka byl položen dotaz

Proč vás, potažmo nás má v Bruselu zastupovat nějaký Slovák?

To to pěkně začíná. Proč jste si toho na sebe nabral tolik, když to evidentně nezvládáte? A kdy už to rozseknete s tím Turkem? Nebylo by nejjednodušší, kdybyste místo něj nominovali prostě někoho jiného?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: Temelín chystá velkou proměnu infocentra

10:34 ČEZ: Temelín chystá velkou proměnu infocentra

Infocentrum Jaderné elektrárny Temelín čeká v první polovině příštího roku rozsáhlá modernizace. Po …