Multiplikační efekty vybraných podniků CZECHOSLOVAK GROUP pro českou ekonomiku

18. 10. 2016 8:33

V posledních měsících si stát začal uvědomovat důležitost a celkový přínos domácího obranného průmyslu. Doposud ovšem neproběhla žádná analýza, která by tento rostoucí význam potvrdila na určitých pevných datech.

Multiplikační efekty vybraných podniků CZECHOSLOVAK GROUP pro českou ekonomiku
Foto: Czechoslovak Group
Popisek: Czechoslovak Group (CSG)

Proto na jaře roku 2016 zpracovala poradenská společnost EY (Ernst & Young) studii, ve které analyzuje přínosy vybraných podniků obranného průmyslu pro české hospodářství v roce 2014. Výsledkem této analýzy je fakt, že jedna koruna utracená společnostmi holdingu Czechoslovak Group (CSG) se multiplikuje na 2,8 koruny a jeden zaměstnanec CSG generuje 3,7 pracovních míst.

Ačkoliv tato studie vznikla na žádost majitele holdingu CSG Jaroslava Strnada a opírala se jen o data vybraných firem, lze ji považovat za autentickou a významnou zejména pro český stát. V analýze byly zahrnuty data podniků Excalibur Army, Tatra Trucks a Karbox. I tak se ovšem dají výsledky do určité míry zobecnit na všechny domácí zbrojařské firmy. Závěry studie EY mohou být rovněž významné pro Ministerstvo obrany v otázce rozhodování o budoucích dodavatelích nové zbrojní techniky pro Armádu ČR. V současné situaci se nabízí možnost utlumit nákupy výzbroje od zahraničních subjektů a nahradit je výrobky domácího původu.
Letošní studie vycházela z dat pouze tří vybraných podniků holdingu CSG. Nicméně lze očekávat, že se v budoucích letech bude počet zahrnutých firem zvyšovat. V roce 2016 se impérium Jaroslava Strnada rozrostlo například o společnost Retia, výrobce radarové techniky, společnost Elton hodinářská, jež vyrábí hodinky značky Prim, či automobilku Avia. Nedávno majitel CSG Jaroslav Strnad připustil, že plánuje vstup do Tatravagónky Poprad.

Jak vidíte, každá koruna utracená společnostmi CSG v české ekonomice generuje tři efekty:

  1. Přímý efekt, což jdou odvody státu a platy zaměstnanců.
  2. Nepřímý efekt, což je zjednodušeně řečeno efekt, který naše podniky vyvolávají u subdodavatelů a jejich zaměstnanců.
  3. Indukovaný efekt, což je efekt generovaný subdodavateli a jejich zaměstnanci u jejich partnerů.

Výsledek je, že jedna koruna utracená společnostmi CSG se multiplikuje 2,8 násobně.
 

Každá utracená koruna vytváří tři pozitivní efekty

Ze studie společnosti EY plyne široký dopad aktivit holdingu CSG na celou českou ekonomiku. Odborně je tento jev nazýván multiplikační efekt. Nejčastěji se s takovým principem můžeme setkat jako s nástrojem fiskální politiky, který je často využíván vládami různých zemí při snaze stimulovat domácí ekonomiku. Pomocí zvýšení vládních výdajů se ve výsledku několikanásobně zvýší celkový hrubý domácí produkt. Ovšem efekty výroby obranného průmyslu pro českou ekonomiku jsou trochu odlišné. Každá koruna utracená společnostmi CSG v české ekonomice generuje tři efekty. Jedná se o přímý efekt, efekt nepřímý a poslední je indukovaný efekt. Tyto tři efekty v návaznosti na sobě tvoří již zmíněný multiplikační efekt, kterým se studie EY zabývala.

Přímý efekt spočívá v odvodech společnosti státu a v platech zaměstnanců společnosti, nepřímý efekt je zjednodušeně řečeno efekt, který vyvolávají podniky CSG u jejich subdodavatelů a jejich zaměstnanců. Poslední efekt je indukovaný, což jsou platby zaměstnanců společností, dodavatelů a státu za statky a zboží. Celkovým výsledkem tohoto multiplikačního efektu je, že jedna koruna utracená CSG v ČR generuje dalších 2,8 Kč. Při detailnějším prozkoumání zmíněných fází zjistíme, že v roce 2014 celkově generoval přímý efekt 1,3 miliardy korun, indukovaný efekt 1,9 miliardy korun a nepřímý 11,6 miliardy korun.

Multiplikační efekt zaměstnanosti

Další multiplikovaný efekt se týká zaměstnanosti. Studie zveřejnila data, ve kterých je klíčovým principem fakt, že na jedno pracovní místo v holdingu CSG připadá 3,7 pracovního místa u dodavatelů a jejich partnerů. Je ovšem nutné zdůraznit, že společnosti patřící do holdingu CZECHOSLOVAK GROUP zadávají zakázky i státním podnikům ministerstva obrany, tudíž se jedná i o zaměstnance veřejného sektoru, a to kvalifikované odborníky v oblasti speciální výroby.

Ze studie plyne, že činnost vybraných společností CSG v roce 2014 generovala 5 097 pracovních míst. Podíváme-li se na těchto více než 5 tisíc pracovních míst optikou multiplikačního efektu, můžeme je rozdělit do tří skupin. Přímo ve sledovaných podnicích CSG pracovalo 1375 lidí. Druhou, nejpočetnější skupinou, bezmála tří tisíc pracovníků jsou zaměstnanci dodavatelských firem. Jejich pracovní místa velmi závisí na úzké spolupráci s holdingem CSG. Posledních 726 pracovních míst vzniklo indukovaným vlivem, který udává počet zaměstnanců, který vznikl díky spotřebě domácností zaměstnanců společností CSG, činností CSG „vytvořených“ zaměstnanců u dodavatelů a státních zaměstnanců.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Tisková zpráva

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

ČOI: Poctivost prodejců se ztratila v Krušných horách

22:38 ČOI: Poctivost prodejců se ztratila v Krušných horách

Česká obchodní inspekce Ústeckého a Libereckého kraje provedla mimořádnou kontrolní akci zaměřenou n…