Platforma Vize nula: OSN vyhlásila již popáté Týden bezpečnosti silničního provozu

06.05.2019 10:30 | Zprávy

Každoročně na světě zemře při dopravních nehodách 1,35 milionu lidí. Dalších až 50 milionů je zraněno. Každých 25 sekund zaregistrují statistiky jeden zbytečně zmařený lidský život. Denně tak na světových silnicích přijde o život 3 700 lidí. Rovněž tak ekonomické náklady jsou enormní, přesahují 500 miliard dolarů.

Platforma Vize nula: OSN vyhlásila již popáté Týden bezpečnosti silničního provozu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Jedná se zhruba o 3 % HDP. Více než dva pracovní týdny tak svět pracuje, aby nahradil následky dopravních nehod. V ČR dosáhly celospolečenské následky nehod za r. 2017 bezmála 73 miliard korun, zhruba 1,4 procenta hrubého domácího produktu.

Světové silnice často připomínají bojiště

Pokud by nebyla přijata radikální opatření, na konci této dekády by ročně zemřely při dopravních nehodách zhruba 2 miliony lidí a dalších 80 milionů by bylo zraněno. OSN proto vyhlásila Dekádu bezpečnosti silničního provozu 2011-2020. Jejím hlavním cílem je, aby v roce 2020 počty usmrcených nepřesáhly jeden milion. Aby bylo tohoto ambiciózního cíle dosaženo, musel by do roku 2020 poklesnout výskyt smrtelných nehod o zhruba jednu pětinu. Bohužel však z údajů zveřejněných Světovou zdravotnickou organizací vyplývá, že v letech 2013-2016 se počty obětí nehod snížily pouze ve 48 státech, naopak v dalších 104 narostly. Celosvětově tak umírá 182 osob na milion obyvatel. Nejhorší situace je v Africe s 266 a naopak nejlepší v Evropě s 93 usmrcenými na jeden milion obyvatel, přičemž silnice států Evropské unie jsou s 49 mrtvými nejbezpečnější na světě.

Kroky Organizace spojených národů, jež by měly napomoci zvýšit bezpečnost na silnicích

Jak již bylo uvedeno výše, OSN vyhlásila Dekádu bezpečnosti silničního provozu 2011-2020. K jejímu naplnění by měla napomáhat definice pěti oblastí, na které je třeba dlouhodobě zaměřit pozornost. Jedná se o stav dopravní infrastruktury, kvalitu vozového parku a také vzdělávání a motivování širokých vrstev obyvatelstva, nastavení adekvátních parametrů ponehodové péče a v neposlední řadě i o kvalitu řízení celé oblasti bezpečnosti silničního provozu.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Tisková zpráva

Eva Decroix, Ph.D., MBA byl položen dotaz

Proč přijímat něco, co je k ničemu?

Pokud vím, i vy jste jste pak byli proti migračnímu paktu, i když za připojením k němu paradoxně stojíte také vy. I teď tvrdíte, že je nutné ho změnit a vylepšit. Proč by to nemělo jít potom, co ho odmítneme? Nebo v EU to tak funguje, že když něco odmítnete, máte smůlu a můžete jen šoupat nohama?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo dopravy: Denně řidiči vyplní kolem 70 formulářů aplikace Bouračka

16:13 Ministerstvo dopravy: Denně řidiči vyplní kolem 70 formulářů aplikace Bouračka

Projekt České kanceláře pojistitelů Bouračka.cz od léta přináší možnost vyřešit drobné dopravní neho…