Při cestě na dovolenou zaplatíte za benzín až 10 000 Kč. Výběrem jiného pohonu ušetříte i polovinu

19.06.2014 8:46

Češi při cestách do oblíbených destinací, jako je Chorvatsko, Itálie nebo Řecko, stále využívají jako hlavní dopravní prostředek osobní automobil. Kvůli růstu ceny pohonných hmot v posledních letech ale náklady na cestu vzrostly o tisíce korun. Méně zaplatíte, pokud zvolíte automobil s moderním pohonem. Rozdíly přitom mohou činit až 50 %.

Při cestě na dovolenou zaplatíte za benzín až 10 000 Kč. Výběrem jiného pohonu ušetříte i polovinu
Foto: E.ON
Popisek: E.ON

Pokud na dovolenou cestujete automobilem, zaplatíte za pohonné hmoty od 4 000 do 12 000 Kč. Platí to alespoň pro nejoblíbenější destinace Čechů – Chorvatsko, Itálii nebo Řecko –, kde čeští turisté urazí při cestě tam i zpět vzdálenost od 1 400 až do 3 000 km. Nejméně se přitom vyplatí volba vozu se zážehovým motorem, který má nejvyšší provozní náklady. Naopak moderní řešení v podobě elektromobilů nebo vozů na zemní plyn CNG dokážou při cestování na dovolenou ušetřit tisíce korun.

Rozdílnou ekonomiku provozu zmíněných typů automobilů potvrzuje také případ modelu Škoda Octavia, který se v České republice od června 2014 prodává také ve verzi pro stlačený zemní plyn CNG. Náklady na palivo jsou u CNG verze o zhruba 50 % nižší než u benzínu, konkrétně se pohybují na úrovni zhruba 1 Kč za ujetý kilometr. Dovolená na Hvaru v Chorvatsku vás díky tomu vyjde o zhruba 4 000 Kč levněji. Pokud vyrazíte na Olympskou riviéru v Řecku, zaplatíte za palivo dokonce až o 6 000 Kč méně.

V ČR i zahraničí natankujete bez problémů

Zemní plyn CNG je u nás nejrozšířenějším alternativním druhem paliva – využívá jej přes 7 000 motoristů, kteří dnes mohou pohodlně čerpat na 55 stanicích.

Při cestě do Chorvatska z Prahy je jen na našem území možné využít celkem 11 stanic, 7 přímo v hlavním městě a poté další 4 u dálnic D1 a D2. V Rakousku po cestě potkáte zhruba 40 stanic. „Jen kolem Vídně je dnes v provozu celkem 30 plniček zemního plynu, další jsou u města Graz poblíž hranice se Slovinskem. Tam můžete natankovat například v Mariboru. V Chorvatsku jsou stanice v Záhřebu nebo přímo v Rijece,“ vyjmenovává Radek Patera, odborník na CNG ze společnosti E.ON Energie a.s. 

Ani u dalších oblíbených tras na dovolenou není potíž najít místa k natankování. Pokud se rozhodnete cestovat do Řecka, CNG stanice jsou dostupné na hlavních silničních tazích nejen na Slovensku a v Maďarsku, ale také v Srbsku nebo Makedonii. Počty tankovacích míst navíc neustále rostou. Vzorem je Rakousko, kde plánují rozšířit současnou síť 170 čerpacích míst o několik desítek dalších. Také v České republice je plánován růst až na 150 veřejných čerpacích stanic.

Investice do CNG se vrátí už za rok

V posledních měsících také poklesla pořizovací cena vozů na CNG a téměř se již neliší od benzínových nebo naftových automobilů. „U modelu Škoda Octavia činí rozdíl mezi CNG a naftou ve verzi Active pouhých 10 000 Kč. Vyšší kupní cena se proto řidiči vrátí již po prvních maximálně 15 000 km,“ vysvětluje Radek Patera. Výhodou modelu Škoda Octavia v provedení na zemní plyn je také víceprvková náprava, za jejíž absenci byl tento model kritizován. Na českém trhu jsou také k dispozici vozy dalších výrobců, například Fiat, Mercedes nebo Volkswagen.

Vedle ekonomických aspektů splňuje CNG také kritéria týkající se bezpečnosti a komfortu provozu při delších cestách. Kromě nádrže na zemní plyn disponují tyto automobily také doplňkovou nádrží na benzín, která zvyšuje dojezd často na více než 1 300 kilometrů. Pro CNG neplatí ani žádná omezení známá v případě automobilů na LPG. CNG vůz sami natankujete a můžete s ním parkovat v garážích. Navíc produkuje o 65–70 % méně emisí než benzín nebo nafta.

Tabulka s vyčíslením nákladů na cestu osobním automobilem Škoda Octavia Active

Poznámka: Kalkulováno s průměrnými náklady na 1 km: 0,90 Kč (CNG), 1,36 Kč (nafta), 1,78 Kč (benzín). Zdroj: Katalog CNG vozů vydávaný společností CNG Company s.r.o.

O společnosti E.ON Energie a.s.

Energetická společnost E.ON patří v oblasti aktivit podporujících využívání CNG mezi hlavní hráče na českém trhu a v tomto ohledu se zároveň řadí mezi nejaktivnější společnosti.

Strategie E.ON se v oblasti CNG opírá o tři hlavní pilíře. Výstavba a provoz veřejné infrastruktury (veřejné plnicí stanice CNG), dále vývoj unikátních produktových balíčků s jasnou ekonomickou a ekologickou výhodou pro zákazníka a v neposlední řadě se jedná o nabídku individuálních řešení areálových plnicích stanic, šitých na míru dle požadavků zákazníka. Mezi další významné aktivity patří osvětová činnost. Díky podpoře CNG dáváme našim zákazníkům možnost provozovat jejich vozidla ekologičtěji a efektivněji, čímž jim pomáháme šetřit peníze i přírodu.

V současné době provozuje E.ON vlastní vozový park vozidel s pohonem na CNG, který je tvořen více než 70 vozy – od servisních vozů, přes referentské až po vozy manažerské.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

MHMP: Praha podá dvě žádosti o dotace z evropských fondů na vybudování dobíjecích stanic

10:04 MHMP: Praha podá dvě žádosti o dotace z evropských fondů na vybudování dobíjecích stanic

Hlavní město chce podpořit rozvoj elektromobility prostřednictvím dvou projektových záměrů. V případ…