SČS: Spotřebitel vyžaduje informaci o životnosti výrobku – a někteří výrobci ji poskytují!

14.12.2016 19:37

Značka kvality ŽIVOTNOST PLUS je přiznávána výrobkům, pro které výrobce deklaruje životnost, která je přiměřená reálným očekáváním spotřebitele. Vyžadujme - my spotřebitelé - takovou informaci! Vyžadujme - my spotřebitelé - od svého výrobce pro jeho výrobky značku kvality ŽIVOTNOST PLUS!

SČS: Spotřebitel vyžaduje informaci o životnosti výrobku –  a někteří výrobci ji poskytují!
Foto: konzument.cz
Popisek: Sdružení českých spotřebitelů - logo

Na výrobku (rozumí se na jeho obalu, v reklamě apod.) nachází spotřebitel řadu informací, které mu mají napomoci v orientaci při výběru ke koupi. Mnohé jsou povinné, ale jinak je na výrobci, jakými dalšími sděleními chce kupujícího přesvědčit, že právě jeho výrobek stojí za zakoupení a spotřebování.

„Přesto jedna z informací obvykle chybí,“ uvádí důvod zavedení nové značky kvality Libor Dupal, ředitel Sdružení českých spotřebitelů (SČS) a dodává: „Spolu s výrobky, které spadají do kategorie nepotravinářských produktů, totiž obvykle nedostáváme žádnou „přímou“ informaci o trvanlivosti, životnosti.“

SČS proto dnešním dnem oznamuje přiznávání nové značky kvality těm výrobkům, pro které výrobce deklaruje životnost v jednotce času anebo v cyklech používání, která je přiměřená reálným očekáváním spotřebitele. Značka se nazývá ŽIVOTNOST PLUS. Její vývoj, stanovení podmínek, příprava webu atd. zabraly téměř rok a mohlo se to podařit jen díky grantu Ministerstva průmyslu a obchodu a spolupráci s více partnery, např. Hospodářskou komorou ČR.

Libor Dupal dále vysvětluje: „Značka je určena jen pro nepotravinové výrobky určené prioritně pro konečného spotřebitele (spotřební zboží). Značka může být udělena za službu, pokud je výstupem výrobek k užívání spotřebitelem (nábytek na zakázku, zubní implantát). Základní kritéria pro výběr a udělení značky jsou čtyři a posuzuje je nezávislá vícečlenná komise.“

Nejdůležitějším kritériem je deklarovaná životnost, a sice formou přímé deklarace v jednotce času anebo v cyklech používání, anebo náhradním vyjádřením (např. prodloužená „záruka“ za vady); výchozím limitem pro udání životnosti je 7 let, pro prodlouženou „záruku“ za vady 5 let, ale podle charakteru výrobku může být pro daný sektor odsouhlasena hodnotící komisí jiná doba; pro cykly používání je vždy vycházeno z individuálního posouzení. Komise dále hodnotí srozumitelnost a transparentnost podmínek deklarované životnosti, související informace výrobce o výrobku, např. dobrovolné značky kvality a v neposlední řadě pohled a názory spotřebitele, např. na postavení výrobce na trhu (dlouhodobost působení, dosažená kredibilita, inovace), dostupné názory spotřebitelů na výrobek (zejména ve vztahu k životnosti a dalším znakům kvality - srovnávací aplikace, on-line diskuzní platformy, atd.).

Výrobky navrhují na ocenění samotní spotřebitelé prostřednictvím webových stránek, ale máme stanoveny i jiné cesty.

Informace o tom, že výrobku byla přiznána značka, je uveřejněna na webových stránkách ZDE. O této skutečnosti budou vždy v určitých časových intervalech informována média a také, samozřejmě, držitel ocenění za daný výrobek. Výrobce tedy o udělení značky nežádá, ocenění ho nestojí žádné poplatky a o přiznání značky je pouze ex post informován. Pokud by však držitel ocenění chtěl dále značku komerčně využít – v informacích na výrobku, ve svých propagačních materiálech atp., licence je mu udělována smluvně.

SČS na základě hodnocení nezávislé komise udělilo a nyní zveřejňuje, prvních sedm přiznaných značek (příloha).

SČS vnímá zavedení nové značky kvality ŽIVOTNOST PLUS jako nástroj samoregulativní, který vždy upřednostňujeme před regulací. Značka sama není zárukou životnosti, to je věc výrobce. Je ale signálem pro spotřebitele, že pro daný výrobek či službu výrobce životnost deklaruje. V rámci hodnocení je snahou komise spolehlivost výrobce na trhu posoudit, i s ohledem na informace od spotřebitelů. Jejich postoje sledujeme i následně po přiznání značky.

Ambicí SČS je, aby výrobci deklarování životnosti věnovali větší pozornost než dosud. Je to zásadní z důvodu ekonomických zájmů spotřebitele i pro udržitelnost prostředí.

Příloha

První výrobky a služby, výrobci či poskytovatelé služeb, kterým Sdružení českých spotřebitelů prostřednictvím nezávislé hodnotitelské komise přiznalo značku kvality ŽIVOTNOST PLUS:

Fy JECH CZ s.r.o., z Dobrušky je rodinným podnikem, který po řadu let vyrábí sedací a vybraný kusový nábytek, i na zakázku. Značka byla přiznána fy Jech na veškerou produkci, jako poskytovateli služby, který garantuje za transparentních podmínek 5-letou záruku za vady. Po uplynutí záruky může spotřebitel kdykoliv využít návazný servis, který se postará o to, aby sedací souprava zůstala stále jako nová.

Zubní klinika Podstata – Hudler, spol. s.r.o. v Praze na Měchurce garantuje na vybrané výrobky – zubní implantáty BioniQ, Astra a Ankylos za transparentních podmínek 10-letou záruku. Kvalita a přístup poskytovatele služby je vynikající. Značka se přiznává zubní klinice na službu implantací uvedených dodavatelů.

Nový energetický subjekt na trhu – Innogy Česká republika a.s., přišel na český trh se zajímavým marketingovým nástrojem, který ovšem oslovil správce značky Životnost Plus. Innogy pronajímá spotřebitelům úsporné LED žárovky s garancí životnosti až 18 let běžného svícení. Značka se tedy přiznává Innogy na tuto službu.

Podobně jako v případě fy JECH, i další značka je přiznána výrobci na celou jeho produkci. Jedná se o fy Mikov z Hluboček, Mariánského Údolí, a sice za produkci nožířských výrobků. Ano, jedná se mimo jiné o známý nožířský nástroj – nožík rybička. Na všechny výrobky rodinná firma poskytuje za transparentně daných podmínek 7-letou záruku.

Meopta-optika, s.r.o. z Přerova garantuje záruku za vady na sportovní optiku – 10 let, a za podmínky registrace prodlouženou záruku 30 let. Příkladný přístup! Značka je přiznána uvedené skupině výrobků této firmy.

I zdánlivé maličkosti se počítají! S šetřiči vody od firmy Watersavers, s.r.o. z Brna máte úsporu garantovanou na 5 let. A deklarovaná živostnost 20 let jednotlivých šetřičů vody na vodovodní baterie, sprchy a toalety vysoce převyšuje i běžně dovážené a na trhu dostupné výrobky. Značka je přiznána skupině výrobků šetřičem vody uvedeného výrobce, přičemž zohledněn je přístup ke spotřebiteli všeobecně.

Holandská značka Brabantia je výrobcem žehlicích prken. Na výrobek poskytují prodlouženou 10-letou záruku a firma si zakládá si na 100% kvalitě domácí výroby. Značka je proto přiznána výhradně tomuto výrobku uvedené firmy.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hospodářská komora: Evropa vyslyšela požadavky českých podnikatelů

16:05 Hospodářská komora: Evropa vyslyšela požadavky českých podnikatelů

Prioritou nové Evropské komise by se mohlo stát snížení administrativní zátěže podnikatelů. Tu býval…