URS Czech: Bezpečnější potraviny zajistí tvrdší vymáhání pravidel systému bezpečnosti krmiv

20.11.2013 15:20

Od roku 2014 nabydou platnost novinky v oblasti systému bezpečnosti krmiv pro silniční dopravu

URS Czech: Bezpečnější potraviny zajistí tvrdší vymáhání pravidel systému bezpečnosti krmiv
Foto: Hans Štembera
Popisek: Potraviny, ilustrační foto

Dioxinová aféra v Německu, aflatoxiny v USA, nitrofen v cereáliích v Německu, kadmium v Číně, melamin v Číně, nemoc šílených krav či karcinogenní kukuřice ze Srbska. To je jen malý výčet světových afér za poslední roky. Všechny tyto skandály vyvolaly potřebu uplatňování tvrdších pravidel bezpečnosti systému krmiv a potravin. Od začátku příštího roku budou podle specialistů z United Registrar of Systems Czech (URS Czech), nadnárodní společnosti, zabývající se certifikací mezinárodních podnikových standardů, se zastoupením v Česku, platit novinky v oblasti systému bezpečnosti krmiv (GMP+FSA) v oblasti silniční dopravy. Pravidla bude vlastník standardu tvrdě vymáhat. Firmy, které nebudou mít v příštím roce potřebný certifikát, tak kupříkladu v Německu či Holandsku nemusí suroviny vůbec převzít. Přestanou platit od nového roku výjimky, a kdo nebude mít potřebnou certifikaci, nevyloží přepravované zboží. To platí i pro ostatní země EU.

Firmy vedou k auditu hlavně ekonomické důvody.  „Od příštího roku, konkrétně ledna 2014, budou pravidla GMP+ více vymáhána v rámci celého potravinového řetězce při nakládání s krmivem a nebudou platit výjimky. Tak je tomu dnes již například v Holandsku, Německu a přichází to i do Česka,“ potvrdil Petr Maličovský, generální ředitel URS Czech.

Pro srovnání s automobilovým průmyslem ani tam se nesmí dostat do série vadný výrobek, je okamžitě zastavena výroba. Ještě přísnější pravidla platí v letectví. Výroba se zastaví, všechna letadla po světě se kontrolují, a dokud není nalezena příčina a učiněna náprava, nesmí letouny stejného typu vzlétnout. To představuje obrovské finanční náklady. Stejná pravidla existují v krmivech a systém bezpečnosti krmiv je podobně tvrdý. Ve firmách zpracovávajících krmivo se nastaví takový režim, aby dodávky splňovaly kritéria normy a výrobce, přepravce i další subjekty se vyhnuli likvidaci v podobě zastavení dodávek, prošetření příčin a neprodlené nápravě.

Přestanou platit výjimky

Nejen pro české výrobce a přepravce krmiv přestanou platit od nového roku výjimky doposud překrývané určitým prohlášením, a kdo nebude mít potřebnou certifikaci, nevyloží přepravované zboží. To platí i pro ostatní země EU, včetně Polska. V množství Evropských zemí, je množství přeprav certifikovaných prostřednictvím zapojení v systému bezpečnosti krmiv, ale také prostřednictvím jeho ekvivalentů - schválených systémů. „V těchto zemích mohou být použity od 1. 1. 2014 pouze certifikované přepravy pro dopravu GMP+ produktů,“ upřesnil Maličovský z URS Czech.

Zpřísnění dodržování normy  GMP+ prospěje i bezpečnosti potravin

Tato významná světová norma má za cíl vyrábět krmivo, které je bezpečné pro zvířata, resp. konzumenta zvířecích potravin i životní prostředí. Bezpečnost krmiv a potravin totiž nezajišťuje jen finální produkt, který se dostane k lidem prostřednictvím maloobchodního prodeje, ale i krmivo, které je určeno pro jateční dobytek. Přeneseně se pak odrazí na kvalitě finálního masa či surovin jako jsou obiloviny, které pokračují ke zpracování do pečiva apod.

Nekontrolovaným dodávkám z asijských zemí by mohla být učiněna přítrž

Kontrolu při přejímkách zboží mají dle normy na starost takzvaní nakládkoví inspektoři, kteří kontrolují zboží při nakládce i během překládaní. Certifikovaná společnost provádí vstupní inspekci k ověření, zdali jsou v pořádku záznamy o každé ložné ploše v posledních 3 nakládkách. Funkce „nakládkového inspektora“ je prováděna zaměstnancem, který na základě školení a zkušeností má znalosti a dovednosti požadované pro inspekci ložné plochy pro vhodnost nakládaných krmiv. Pokud certifikovaná společnost nemá vlastního nakládkového inspektora, potom tento smí být pronajatý z nezávislého certifikačního orgánu inspekční agentury. Nakládkový inspektor samozřejmě musí splňovat stanovená kritéria.

Zajišťující dopravní společnost musí být důkladně instruovaná v příslušných dopravních požadavcích jako je čištění či dezinfekce nakládkového prostoru v kamionu. To znamená, že prostor musí být výhradně určen pro krmivo, nesmí být před tím použit například pro transformátory či jakékoli jiné zařízení, nebezpečné látky jako benzín, oleje atd., tak jako tomu bylo při aférách v minulosti.

Jaké riziko hrozí, pokud firmy normu nedodrží

Pokud firma splní dané požadavky a získá potřebný certifikát, je zapsána v registru firem. Jestliže pochybí, akreditační orgán nemá právo udělit finanční pokuty jako státní orgán, avšak má právo nařídit kontroly, zamezit firmě dodávky do řetězce, nařídit tříměsíční karanténu, ve které má dojít k nápravě a v nejhorším případě odebrat certifikát. O pochybení se dozví všech zhruba 12 tisíc firem v řetězci prostřednictvím webu https://www.gmpplus.org/pagina/288/home_un.aspx. Tím fakticky společnost končí, protože dodávky mohou tvořit většinu obchodu firmy.  Kontroly krmiv na bázi výroba, doprava, distribuce, a obchod se budou neustále zpřísňovat, je to v zájmu zdraví občanů.

URS Czech pořádá školení GMP+

Připravit se na zvýšení požadavků v oblasti prvovýroby zemědělských komodit pro výrobu krmiv, výroby a skladování krmných směsí a doplňkových látek, přepravy zemědělských a potravinářských komodit až po obchod, je cílem školitelů URS Czech.

Karcinogenní kukuřicí ze Srbska

Karcinogenní toxin, který přesahuje povolené limity, byl objeven počátkem března 2013 v kukuřičném krmivu dodávaném do více než 3500 farem v Německu. Ve spolkové zemi Dolní Sasko bylo přibližně 10.000 tun kontaminované kukuřice ze Srbska dodáno 13 producentům v Dolním Sasku, kteří kukuřici použili k výrobě krmiv pro skot, prasata a drůbež. Tito výrobci pak zásobovali celkem 3560 farem v Dolním Sasku a 14 dalších v Severním Porýní-Vestfálsku. Krmiva obdrželo i několik málo zemědělců v dalších spolkových zemích a v Nizozemsku. Podle německých úřadů se karcinogenní aflatoxin B1 může následně vyskytovat v mase a mléce, ale množství nemůže neohrozit spotřebitele. Mlékárny jsou navíc pod pravidelnou kontrolou.

Dioxinová aféra v Německu

Na konci roku 2010 propukla v Německu dioxinová aféra. Bylo zjištěno, že do průmyslově vyráběných krmiv pro zvířata byla přidána technická směs mastných kyselin, jež vzniká při výrobě bionafty, kterou koupil výrobce krmného tuku a použil ji do výroby. Tento krmný tuk, který byl kontaminovaný dioxiny, byl pak prodán výrobcům krmných směsí. Tyto kontaminované krmné směsi pak byly podávány drůbeži, prasatům a jak se ukázalo později, i skotu. V Německu bylo uzavřeno přes 1 tisíc zemědělských podniků a nařídily zlikvidovat několik tisíc slepic kvůli výskytu rakovinotvorného dioxinu ve vejcích. Zavřeno bylo několik tisíc farem. V ČR skandál vyústil v povinnost  tuzemských i zahraničních dodavatelů potravin dokládat dozorovým orgánům informace o jejich původu.

GMP+ Feed Safety Assurance (GMP + FSA)

Tento postup byl vyvinut pro dodavatele podniků vyrábějících krmiva pro zvířata. Jedná se o systém norem pro oblast krmivářského řetězce především pro Nizozemí, ale velice silně se rozšiřující do zemí EU a severní a jižní Ameriky. V řetězci je již kolem 12 tisíc společností po celém světě. Je zde zpracována řada norem obsahujících požadavky na pěstování rostlinných komodit, přes jejich zpracování a další využití v krmivářském sektoru, popřípadě využití odpadů z potravinářských výrob v krmivářství, výrobu přídatných látek, a dopravu. Systém norem GMP+ Feed Safety Assurance (GMP + FSA) byl vytvořen holandským sdružením PDV – sdružení organizací v krmivářském průmyslu, včetně výkrmců. Od roku 2010 je tento systém spravován GMP + International. Záměrem GMP norem je Feed for Food, tedy krmiva pro potraviny. Neboli zabezpečení zdravotní nezávadnosti všech fází krmivového řetězce. Existují jen dvě společnosti na světě, které udělují akreditaci – DakkS (dříve DAP) – německý akreditační orgán a RvA – Nizozemský akreditační orgán.

URS Certifikace/United Registrar of Systems Czech s.r.o.

Společnost United Registrar of Systems Czech (URS Czech) je jednou z předních nadnárodních firem, zabývajících se certifikací mezinárodních podnikových standardů, se zastoupením v Česku. Historie firmy sahá do roku 2006, kdy bylo v Praze otevřeno oficiální zastoupení společnosti ROS Group sídlící ve Velké Británii a jež má pobočky ve 32 zemích světa. Společnost disponuje oprávněním provádět certifikační audity vydaným akreditačním orgánem United Kingdom Accreditation Service a asociací International Automotive Task Force. Více informací na http://www.urs-certifikace.cz/.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: V květnu si budou moci lidé prohlédnout vodní elektrárnu Hněvkovice

13:55 ČEZ: V květnu si budou moci lidé prohlédnout vodní elektrárnu Hněvkovice

Během čtyř květnových víkendů se budou moci lidé podívat do útrob unikátního vodního díla, vybudovan…