Dioxinová aféra v Německu, aflatoxiny v USA, nitrofen v cereáliích v Německu, kadmium v Číně, melamin v Číně, nemoc šílených krav či karcinogenní kukuřice ze Srbska. To je jen malý výčet světových afér za poslední roky. Všechny tyto skandály vyvolaly potřebu uplatňování tvrdších pravidel bezpečnosti systému krmiv a potravin. Od začátku příštího roku budou podle specialistů z United Registrar of Systems Czech (URS Czech), nadnárodní společnosti, zabývající se certifikací mezinárodních podnikových standardů, se zastoupením v Česku, platit novinky v oblasti systému bezpečnosti krmiv (GMP+FSA) v oblasti silniční dopravy. Pravidla bude vlastník standardu tvrdě vymáhat. Firmy, které nebudou mít v příštím roce potřebný certifikát, tak kupříkladu v Německu či Holandsku nemusí suroviny vůbec převzít. Přestanou platit od nového roku výjimky, a kdo nebude mít potřebnou certifikaci, nevyloží přepravované zboží. To platí i pro ostatní země EU.
Firmy vedou k auditu hlavně ekonomické důvody. „Od příštího roku, konkrétně ledna 2014, budou pravidla GMP+ více vymáhána v rámci celého potravinového řetězce při nakládání s krmivem a nebudou platit výjimky. Tak je tomu dnes již například v Holandsku, Německu a přichází to i do Česka,“ potvrdil Petr Maličovský, generální ředitel URS Czech.
Pro srovnání s automobilovým průmyslem ani tam se nesmí dostat do série vadný výrobek, je okamžitě zastavena výroba. Ještě přísnější pravidla platí v letectví. Výroba se zastaví, všechna letadla po světě se kontrolují, a dokud není nalezena příčina a učiněna náprava, nesmí letouny stejného typu vzlétnout. To představuje obrovské finanční náklady. Stejná pravidla existují v krmivech a systém bezpečnosti krmiv je podobně tvrdý. Ve firmách zpracovávajících krmivo se nastaví takový režim, aby dodávky splňovaly kritéria normy a výrobce, přepravce i další subjekty se vyhnuli likvidaci v podobě zastavení dodávek, prošetření příčin a neprodlené nápravě.
Přestanou platit výjimky
Nejen pro české výrobce a přepravce krmiv přestanou platit od nového roku výjimky doposud překrývané určitým prohlášením, a kdo nebude mít potřebnou certifikaci, nevyloží přepravované zboží. To platí i pro ostatní země EU, včetně Polska. V množství Evropských zemí, je množství přeprav certifikovaných prostřednictvím zapojení v systému bezpečnosti krmiv, ale také prostřednictvím jeho ekvivalentů - schválených systémů. „V těchto zemích mohou být použity od 1. 1. 2014 pouze certifikované přepravy pro dopravu GMP+ produktů,“ upřesnil Maličovský z URS Czech.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva