Jedním z nich je povinnost uvádět daňová identifikační čísla na vydávaných účtenkách, v jejímž důsledku dochází ke zpřístupňování rodných čísel podnikatelů ve velkém rozsahu.
Ústavní soud nejprve konfrontoval samotný systém (EET) s namítaným porušením základních práv a dospěl k závěru, že napadený zákon jako celek není protiústavní. Protiústavní jsou však některá jeho dílčí ustanovení.
Z pohledu ochrany osobních údajů je třeba především upozornit na to, že Ústavní soud (ÚS) zrušil tu část zákona o EET, která stanoví povinnost uvádět na účtenkách daňové identifikační číslo poplatníka (DIČ), přičemž toto číslo v případě, že jde o fyzickou osobu, obsahuje rodné číslo podnikatele. Takové řešení není podle ÚS dostatečně šetrné k právu na ochranu před neoprávněným shromažďováním, zveřejňováním nebo jiným zneužíváním osobních údajů podle čl. 10 odst. 3 Listiny a neobstojí tak v testu proporcionality. Takový závěr je navíc podle ÚS v souladu s tendencí vyjádřenou v evropských pravidlech pro ochranu osobních údajů, tzv. GDPR.
Rovněž Úřad pro ochranu osobních údajů v minulosti dlouhodobě upozorňoval na velkou problematičnost využívání rodného čísla v rámci daňového identifikačního čísla.
Úřad opakovaně upozorňoval Ministerstvo financí jako gestora daňové agendy na nevhodnost tvorby daňového identifikačního čísla (DIČ) pouhým okopírováním rodného čísla občanů. Učinil tak v rámci legislativních připomínek v letech 2004 a 2008, a také po spuštění elektronické evidence tržeb, kdy si požadoval jednání s Ministerstvem financí. Úřad obecně zastává názor, že rodné číslo by mělo být v budoucnu při postupující elektronizaci veřejné správy používáno jako neveřejný identifikátor.
Jako celek však zákon o EET u Ústavního soudu prošel a platí dál. U třetí a čtvrté etapy EET je podle ústavních soudců nutné důkladně zvážit dopady a vymezit výjimky přímo v zákoně a ne jen ve vládním nařízení. ÚS dále konstatoval, že bude nyní na zákonodárci, jaký další postup pro zavádění těchto dvou fází EET zvolí a jak přímo v zákoně vymezí skupiny osob z této povinnosti vyňatých, popř. povinných vést jen zjednodušenou evidenci.
Text nálezu Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 26/16 včetně disentů je dostupný zde.
autor: Tisková zpráva