Další porucha vládního speciálu. Besser nemohl odletět z Ruska

20.10.2011 22:00

Návrat české delegace z ruského Čeljabinska, kde byl ve čtvrtek odhalen pomník československým legionářům padlým v roce 1918, zkomplikovala porucha navigačního systému českého vládního letadla Airbus A-319.

Další porucha vládního speciálu. Besser nemohl odletět z Ruska
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vládní speciál

Původně byl odlet plánován na dnešních 18:00 místního času (14:00 SELČ), ale nyní se předpokládá, že se poletí náhradním letounem nejdříve v pátek kolem 04:00 místního času (dnešních 22:00 SELČ). Mluvčí českého generálního štábu vpodvečer informovala, že náhradní stroj se vydal na cestu poté, co obdržel potřebná povolení ze zahraničí.

Ruští hostitelé nabídli ministrovi kultury Jiřímu Besserovi a dalším českým představitelům, aby si čekání zkrátili v místní restauraci jídlem a pitím za doprovodu hudebních a tanečních souborů.

Českoslovenští legionáři se v Čeljabinsku na Uralu po více než devíti desetiletích dočkali pomníku, který zvěčňuje jména padlých. Na slavnostní odhalení se dostavily nejen oficiální delegace, ale i několik stovek místních obyvatel. 

Pomník v podobě pamětní desky a připojených "vagonů" se jmény 262 padlých a nezvěstných legionářů stojí u místního nádraží. Právě zde se 14. května 1918 odehrál "čeljabinský incident", který stál na počátku legionářské anabáze, kdy pár desítek tisíc Čechoslováků ovládalo v bolševickém Rusku obrovské území podél Transsibiřské magistrály od Povolží až po jihosibiřský Irkutsk. 

Představitele zklamal Tupolev i Challenger

Českou vládní letku provázely problémy v minulosti, kdy ústavní činitelé létaly ruskými Tu-154M, a nevyhýbají se jí ani nyní, kdy provozuje mimo jiné kanadský letoun CL-601 Challenger a dva moderní Airbusy A-319. Jedním z posledních českých politiků, který měl potíže s "tůčkem", byl v únoru 2007 prezident Václav Klaus při návštěvě Japonska, ze které se musel vrátit záložním strojem. Tupolev zradil například i ministra zahraničí Cyrila Svobodu v červenci 2005 při letu do Latinské Ameriky a pár měsíců předtím ministra obrany Karla Kühnla během letu do Izraele. 

Challenger měl v březnu 2004, kdy s ním byl prezident Klaus v Portugalsku, závadu podvozku. Několikrát tomuto stroji prasklo čelní sklo: v listopadu 2004 ministr Svoboda kvůli této závadě nedoletěl do Kataru, v dubnu 2005 musel prezident Klaus nouzově přistát při cestě na pohřeb papeže a v dubnu 2009 se musel z cesty do Itálie vracet ministr životního prostředí Martin Bursík. 

Předloni zaskočil vládní airbus premiéra Jana Fischera: kvůli závadě servořízení výškového kormidla nemohl předseda vlády odcestovat do Bruselu a s šéfem Evropské komise José Barrosem se nakonec spojil videokonferencí z Prahy. 


Čtěte také:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: čtk

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Byl byste pro, aby měli cyklisti SPZ?

Cyklisti jsou všude a dost často bohužel nedbají pravidel silničního provozu. Už víckrát se mi ale stalo, že udělali nějaký přestupek a vlastně jim to projde, protože je nemáte jak identifikovat, i když je třeba natočíte nebo je zachytí nějaká kamera. Neměli by mít na kole něco, podle čeho půjdou id...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Toto Pavel Novotný nebude číst rád. Z ODS hřmí za kauzu Felix Slováček

17:08 Toto Pavel Novotný nebude číst rád. Z ODS hřmí za kauzu Felix Slováček

Překročil všechny meze, nemá v ODS co dělat. Známý provokatér Pavel Novotný, který je za občanské de…