Dřel jsem jak hovado, posílal jsem syna do školy a stejně nic neumí. Pravicový politik se rozepsal o školství

27.01.2014 9:54

Vzdělání je důležitější než třeba sazby DPH, přesto v něm chybí inovace a rozhodující metrikou ve školství jsou dostudované roky, tvrdí místopředseda Strany svobodných občanů Tomáš Pajonk. Situaci v systému českého školství přirovnává k Indii, kde hodnotí splněná kritéria, nikoli kvalitu. Podle něj potřebujeme nové přístupy, škola by měla zvyšovat šance dětí.

Dřel jsem jak hovado, posílal jsem syna do školy a stejně nic neumí. Pravicový politik se rozepsal o školství
Foto: Petr Kupka
Popisek: Tomáš Pajonk během předvolební akce u podniku Andreje Babiše ve Valašském Meziříčí

„Jistě se shodneme, že vzdělání je důležitější než sazby DPH, proč je v něm ale sakra málo inovace?" ptá se v úvodu svého zamyšlení místopředseda Svobodných Tomáš Pajonk.

K tomu ho vedly kromě jiného výsledky průzkumu, který zjišťoval efektivitu vzdělávání ve venkovských oblastech Uttarpradéše. Ačkoli Indie investovala do školství velké množství peněz a vládní statistiky uvádějí, že průměrný počet hodin na dítě ve škole je srovnatelný se západními zeměmi, počet žáků na učitele je obdobný a ve školách jsou toalety a učebnice, skutečný stav vypadá jinak. Většina dětí v páté třídě neumí přečíst prostý příběh, jen několik dětí umí základní aritmetiku.

To vystihuje i postoj otce jednoho z žáků, jehož Pajonk cituje: „Zradili jste nás! Celý život jsem dřel jako hovado. Nemám školu a neumím toho více než osel. Ale vy jste nám říkali, že když pošlu svého syna do školy, jeho život bude jiný než můj. Pět let jsem ho místo na pole posílal do školy. Teď jsem zjistil, že je mu třináct let a nic neví. Nic neumí. Jeho život bude stejný, bude pracovat jako hovado v polích, stejně jako já!“

Celé vyjádření Tomáše Pajonka najdete ZDE.

Naše děti jsou na tom prý v jistém ohledu velmi podobně. „Jistě, číst, psát a počítat umí. Ale kolik žáků 9. tříd umí dostatečně anglicky? Kolik umí porozumět textu? Kolik absolventů středních škol umí samostatně myslet a analyzovat? Hledat si práci a zacházet s penězi? Umět se učit?" ptá se Pajonk.

Proč neumožnit podnikání i ve školství jako v jiných odvětvích

Ačkoli se většina odvětví lidské činnosti vyvíjí, děti se prý dodnes učí prakticky stejným systémem jako v 18. století, ačkoli se svět od této doby radikálně změnil. Ve škole přesto podle místopředsedy strany probíhají pouze kosmetické změny. Školství je podle něj v podstatě „direktivní, centralizované a socialistické".

Chybí nám moderní, dostupné, ale rozumně kvalitní vzdělání. „Potřebujeme soutěž metod. Soutěž přístupů. Možnost reálné volby. Možnost podnikat ve školství, tak jako v jiných odvětvích. Možnost nabízet něco jiného," je přesvědčen Tomáš Pajonk.

Svoje vyjádření uzavírá sadou otázek vedoucích k zamyšlení: „Všimněte si, že rozhodující metrika ve školství jsou dostudované roky. Znáte jinou státní instituci, pro kterou jsou roky takto důležité? Je to vězeňská správa. To nám stačí pocit, že si děti 9 let odseděly? Nebo chceme, aby školství a vzdělání bylo katapultem našich dětí k úspěchu?"

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: adr

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Velcí kluci za Evropskou unií. Naštvaný Orbán už byl konkrétní

22:30 Velcí kluci za Evropskou unií. Naštvaný Orbán už byl konkrétní

Víte, že konferenci konzervativců Viktora Orbána nebo Nigela Farage zakázal v Bruselu komunální star…