Georg Kapsch je tím člověkem, který nejraději pracuje v klidu bez ohledu na své postavení a vliv. Není rád středem pozornosti. Nepřemluvíte ho k focení ve volně přístupných místech, je střídmý ve vyjadřování i v prezentaci. Kancelář má v širším centru Vídně. Budova firmy je moderní, ale nejde o nic výstředního. Jachta, kterou má, je spíše jeho koníčkem než diamantem k obdivu – jde o klasickou padesátiletou celodřevěnou britskou loď kotvící v málo exponované části Sardinie. Stejně racionálně jako k životu přistupuje i k byznysu. „Mým zájmem nejsou politické tahanice,“ říká v rozhovoru pro týdeník Euro šéf firmy Kapsch.
„Vaše společnost má zkušenosti s mýtnými systémy ve více než 40 zemích světa. Stalo se někdy, že by státní sektor nebyl schopen vybrat deset let nového provozovatele, jako tomu bylo v Česku?“ zněla první otázka v rozsáhlém rozhovoru pro časopis Euro.
„Samotný výběr tak dlouho netrval, to náš kontrakt byl desetiletý. A výběr? Nemůžu posuzovat, jak to v České republice chodí, ale tendr očividně nebyl dobře připraven. A to je ten problém. Víc záležitost rozebírat nebudu, nechci se totiž zaplést do politických čachrů. Naše zkušenost v Česku je poměrně unikátní, ale přesto připouštím, že jsem něco podobného zažil i jinde. Nicméně ale platí, že kdekoliv jsme předložili nabídku pro druhé kolo, byla tou nejlepší. Jako příklad uvádím Rakousko. Když se spustil druhý tendr na provoz mýtných systémů, nabídli jsme své řešení a naše nabídka taková byla. Nejsme to my, nýbrž zadavatel, kdo obvykle způsobuje problémy. V jedné nebo dvou zemích jsme tendr nevyhráli kvůli politickým tahanicím, do nichž se zásadně nevměšujeme.
Chceme lidi přesvědčit kvalitou své práce a velmi dobrou cenou. Pokud tendr nepřipravíte pořádně, je dost pravděpodobné, že bude zrušen. A protože má ÚOHS obvykle velmi přísné požadavky a jedná odpovědně, situace se ještě zhorší, pokud se problémy vyskytnou až po výběru dodavatele. Čím dříve se tendr zruší, tím lépe pro obě strany. Jinak skutečnost, že se sešly jen čtyři nabídky, je dle mého názoru docela běžná. Především ve světě a tedy i v Evropě není tolik společností, které by vůbec byly schopny plnit dodávky a provozovat takto složitý systém. A pak, tyto dodávky s sebou přinášejí spoustu závazků, které jen málokterá firma ochotně přijímá. My na to připraveni jsme, jelikož jsme přesvědčeni, že odvádíme skvělou práci a splníme své klíčové výkonnostní ukazatele.
Není tedy zase tak neobvyklé, že v jednom zadávacím řízení obdržíte jen čtyři nabídky. Mnoho společností si jen vyzvedne podklady k zadávacímu řízení a ihned po pročtení zjistí, že buď nejsou schopny předložit odpovídající nabídku, nebo nejsou ochotny přijmout tolik závazků. Nejen v Česku, ale všude po světě jsou podmínky dost náročné. Když nesplníte klíčové výkonnostní ukazatele, platíte obrovské pokuty. To je dost velké riziko.“

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: pas