Hrajete si na hrdinu, který něco řeší, ale kde nic, tu nic. Ťok to na Primě schytával od ódéesáka

15.05.2016 12:09

Hosty nedělní Partie FTV Prima byli ministr dopravy Dan Ťok za hnutí ANO a jeho předchůdce v úřadě Zbyněk Stanjura. Došlo na řidiče, kteří řídí kamion nohou, na vyšší pokuty za přestupky, ale i na arbitráž Českých drah s firmou Škoda Transportation. Stanjura bušil do ministra, nařkl ho z populistického chování i z alibismu a připomněl mu, že coby ministr dopravy má v Českých drahách svou roli. Ťok přecházel do protiútoků.

Hrajete si na hrdinu, který něco řeší, ale kde nic, tu nic. Ťok to na Primě schytával od ódéesáka
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

V úvodu oba pánové hovořili o kamionové dopravě. Televize totiž zveřejnila záběry řidičů kamionů, kteří se moc nevěnují řízení, telefonují, sledují televizi nebo odpočinkově řídí jen nohou. Co s tím?

„Problém je samozřejmě v tom, že dnes řídí to auto kdekdo, prostě nejsou řidiči. Ale tím to nechci omlouvat. Oni řidiči kamionů také mívají pocit, že sedí vysoko a není na ně vidět, jenže to není pravda,“ varoval Ťok. Řešení vidí v častějších policejních kontrolách, jiné cesty podle něho není. Nemá smysl zaměřovat se na firmy, protože nemalá část „kamioňáků“ k nám míří ze zahraničí, takže tlak na české firmy věc nevyřeší.

Stanjura dodal, že můžeme upravit využívání třetích pruhů na dálnici. Napřed bychom je však museli mít. Dnes řidiči kamionu spoléhají na to, že jsou prostě větší a řidiči osobních automobilů jim nakonec raději uhnou. Spoléhat na sílu však nelze,“ varoval řidiče kamionu předseda poslaneckého klubu ODS.

Následně se pánové věnovali chystaným změnám v bodovém systému. Šéf resortu dopravy zdůraznil, že přísnější pokuty samy o sobě nic nevyřeší, ale na některé řidiče nic jiného neplatí. U těch nejvážnějších přestupků jsou tvrdé tresty namístě. Je to směrem ke zvýšení bezpečnosti a postihu těch pirátů. Pro slušné řidiče se v podstatě nic nezmění. „Já bych chtěl trochu otupit ty hrany, kdy se říká, že pokuty jsou likvidační, vždyť to přece není pravda,“ uklidňoval člen vlády.

Stanjura však Ťokovi vmetl do tváře, že zapomněl na stav českých silnic. Klíčová úloha státu je, aby silnice byly kvalitní, aby bylo usnadněno odbočování a tak podobně. „A pokud už chcete zvyšovat pokuty, tak nám řekněte, kolik se těch padesátitisícových vybere dnes? Jestli se opravdu zaplatí nebo jen rostou dluhy. Pokud už dnes neplatí řidiči padesátitisícové pokuty, tak zvednout to na 75 tisíc mi přijde jen jako populismus,“ řekl Stanjura.

Místo vyšších pokut by Stanjura uvítal spíše tvrdší soudní rozsudky. Pokud někdo vjede na železniční přejezd, když nemá, a způsobí tím vážnou nehodu, která ohrozí cestující na životě, musí přijít rychlý soud a tvrdý trest. To je podle občanského demokrata cesta.

Železniční přejezdy ale nejsou jediným problémem, které trápí českou dopravu. Mezi jinými je to i zneužívání modrých majáčků. Tady má podle ministra policie dluh. „Policie se trošku bojí kontrolovat auta s majáčky,“ uznal člen vlády, když se ho Stanjura ptal, kolik aut s majáčky policisté v poslední době zkontrolovali.

Vy jako stát vlastníte České dráhy, tak konejte!

Předseda poslaneckého klubu ODS však neustal v kanonádě. „Já jsem se třeba pana ministra ptal, jak je to s arbitráží se Škodou Transportation, a on mi odvětil, že České dráhy mu údaje neposkytly. Jak je to možné, když je to státní firma...  Pane ministře, České dráhy vás prostě musejí poslechnout. Pokud vás neposlouchají, tak můžete uplatnit patřičné nástroje,“ uvedl Stanjura. Připomněl také ministrova silná slova o tom, že stát arbitráž platit nebude, ale za čas jsme se dozvěděli, že České dráhy zaplatily. Jak je to možné, ptal se Stanjura.

„Já sám bych to neplatil, ale rozumím Českým drahám, že to zaplatily, protože se chtějí vyhnout úrokům z prodlení,“ odvětil ministr. Připomněl navíc, že České dráhy jsou společností, která se pohybuje v tržním prostředí a musí dbát na svou obchodní pověst.

Nakonec došlo i na systém výběru mýta firmou Kapsch. Ťok na tomto místě konstatoval, že nebýt jeho, tak se vlastně dosud s firmou nikdo nebavil. Až on si začal pálit prsty a začal pracovat na nějaké dohodě. Diváky ujišťoval, že se mýto na dálnicích bude vybírat i nadále a po roce 2019 bude vypsána patřičná soutěž na nového provozovatele.  

Stanjura se ministrovi v podstatě vysmál. Člen vlády si tady prý hraje na hrdinu, který něco řeší, ale jaksi už neříká, že vláda pod vedením Bohuslava Sobotky (ČSSD) vypsala tendr na provozovatele mýtného systému opakovaně a opakovaně byl zrušen. A za zmatky, které kolem toho dnes jsou, nese pan Dan Ťok politickou odpovědnost coby současný ministr řečené vlády.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: mp

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Bobošíková a Kotrba o Ukrajině a válce. Už se rýsuje výsledek

18:22 Bobošíková a Kotrba o Ukrajině a válce. Už se rýsuje výsledek

Jak ovlivní balík pomoci z USA a nové mobilizační předpisy pro Ukrajince vývoj rusko-ukrajinského ko…