Jedete rychle, auto vás samo potrestá. Nařízení EU od 1. července

03.06.2024 8:44 | Analýza

Kdo si od letošního července pořídí nové vozidlo, musí počítat s tím, že mu již nebude při překročení maximální povolené rychlosti hrozit postih jen v případě, když narazí na policii. Potrestá ho i jeho vlastní vůz. Nová auta prodávaná od příštího měsíce už totiž budou muset na základě nařízení Evropské komise být vybavené systémem ISA, který řidiče potrestá i při sebemenším překročením rychlosti. Pokud řidič nezpomalí auto poté, co jej „okřikne“, může mu začít tlačit pedál plynu zpět proti noze či dokonce započne samo zpomalovat. Komise se přitom netají tím, že nejde jen o bezpečnost. Auta tak mají činit i „kvůli klimatu“.

Jedete rychle, auto vás samo potrestá. Nařízení EU od 1. července
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Asi každý řidič se už někdy setkal se situací, kdy jel po zcela přehledném úseku, kde by se dala očekávat možnost jet na samém limitu rychlostního omezení, když tu náhle rychlost omezí značka, která mu z nepochopitelných důvodů přikazuje zpomalit. Rychlostní limity totiž ne zcela vždy odrážejí dopravní situaci a bezpečnostní důvody, ale občas se stává, že je nějaká ze značek omezujících rychlost na daném místě umístěna pouze z legislativních důvodů, za účelem snížení hluku či leckde po Evropě i z důvodu pokusů o snížení emisí.

Příklad těžce pochopitelné snahy snížit rychlost v úseku, kde pro to neexistují bezpečnostní či jiné smysluplné důvody, by zřejmě nemálo motoristů při svých cestách našlo i u nás, avšak asi nejvíce výrazným příkladem takovéhoto dění můžeme vidět každodenně v Nizozemsku.

Kdo jel v posledních letech do této rovinaté země s minimem zatáček a velmi kvalitním systémem silnic z Německa, toho zřejmě čekal údiv, když jej po jízdě po německých dálnicích, na nichž za sucha platí neomezených limit i v dosti klikatých pahorkatinách, čekala po přejetí hraniční čáry cedule přikazující zpomalit na maximální rychlost 100 kilometrů v hodině.

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Radek Kotas

Mgr. Ondřej Krutílek byl položen dotaz

Je podle vás správné, že třetí nejsilnější frakce nemá žádné zastoupení ve vedení EP?

Vždyť ti politici zastupují spoustu občanů, kteří jim asi z nějakého důvodu dali svůj hlas. A i když jde zjevně o kritiky toho, jak EU funguje, upřímně, není ta kritika na místě a obecně není kritika potřeba? Nemyslíte, že je třeba, aby se fungování EU změnilo? Na mě to teď působí tak, že tam rozhod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Jinde na netu:



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

Dvě věci, pokud mi bude auto zpomalovat při manévru, kdy je třeba zrychlit, hrozí kolize. Tzn. v autě je sebevražedný systém., Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré DiskuseRhino , 03.06.2024 9:16:12
Za druhé, v jednénejmenované továrně v Německu, kde je rychlost omezena na 20 ukazovala palubní navigace maximální povolenou rychlost 100 km/h. Pravý opak toho, čeho soudruzi chtějí docílit. Ochrana klimatu je mantra snad už jen pro nesvéprávné. Už se nemluví o oteplování, ale jen o změnách klimatu. O jaké změny jde nikdo neříká. Náboženství hadr. Buďme pozitivní a věřme, že se všech, kteří vymýšlí šíléné věci proti lidem brzy zbavíme.

|  15 |  0

Další články z rubriky

Vzpoura proti Leyenové: Chce z ČR „páreček“, ne Síkelu. Zlost. I Vondra dupnul

17:40 Vzpoura proti Leyenové: Chce z ČR „páreček“, ne Síkelu. Zlost. I Vondra dupnul

Předsedkyně Evropské komise (EK) Ursula von der Leyenová s českou nominací ministra průmyslu a obcho…