Klidnou atmosféru, že se vše blíží k zdárnému konci a že ministr Ťok mýtný tendr nakonec ustojí, naposledy změnila minulý týden vláda, když přerušila jednání o možnosti zavést nulové sazby na silnicích první třídy, o které by se po roce 2019 měl rozšířit mýtný systém. Že by oprávněný strach o neutralitu tendru? Stát by za 900 kilometrů sice platil, ale výnosy by žádné neměl. Že by se pak měla zmenšit částka, za kterou chce vítězná firma mýto vybírat, upozornili nedávno i autodopravci.
"Odložili jsme to na jednání s hejtmany, které bude 9. listopadu. Potřebujeme si to s nimi ještě vydiskutovat," uvedl premiér Babiš a dostal tím do nepříjemné situace ministra dopravy Ťoka, protože ten již jednou hejtmanům slíbil, že bude na hejtmanech, kde mýto budou chtít a kde ne.
Všiml si toho včera i web euro.cz, kde Petr Weikert napsal o složité situaci ministra Ťoka. „Svého času sice kývl na to, že jim nezavede mýtné na nových úsecích silnic prvních tříd, teď se ale ukazuje, že tahle bohorovnost by také mohla zbořit celý mýtný tendr. Bude je tedy přemlouvat, aby mu alespoň něco dovolili. Je to dost paradoxní zejména proto, že Ťok mluvil s hejtmany už jednou před měsícem a výsledkem oné diskuse byl právě návrh nulového mýtného,“ připomíná euro.cz
„Není to ale jen miliarda z mýta, která premiéra trápí. Jde tu o samotný princip tendru. Stát si v něm vymínil, že chce k současným 230 km zpoplatnit dalších 900 kilometrů silnic prvních tříd. Tohle rozhodnutí se ukázalo jako naprosto klíčový faktor, který vyřadil z výběrového řízení mikrovlnnou technologii. Důvod je ten, že je ekonomický nesmysl stavět brány na silnicích s malým provozem, nevyplatí se.
Ve více než desetimiliardovém tendru pak prohrála firma Kapsch, protože si k nákladům musela napočítat budování satelitu na silnice prvních tříd. Kapsch, jak víme, je silná a bohatá firma, která neváhá se stížnostmi u soudů i Evropské komise. Tendr, který se za právně velmi křehkých okolností a po letech vleklých jednání stihl nakonec odvolat, vrátit a podepsat za necelé tři hodiny, tam jistě skončí také.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: pas