Jediný, kdo na českém mýtu prodělá, bude stát. Zde jsou důvody

07.11.2018 16:34 | Zprávy

Poslední události v souvislosti s hledáním nového provozovatelex českého mýta jsou dobře známé. Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) nejprve ve velkém spěchu vyhlásil vítězem kontroverzní mýtné soutěže konsorcium CzechToll/SkyToll, aby pak stejně uspěchaně s touto firmou podepsal smlouvu. Stále se sice čeká na závěrečné rozhodnutí antimonopolního úřadu, že soutěž byla v pořádku, už nyní ale převládají mezi odborníky i politiky názory, že tendr nebyl rovnou soutěží přihlášených společností o správu českého mýta, ale podivnými politickými hrátkami.

Jediný, kdo na českém mýtu prodělá, bude stát. Zde jsou důvody
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice D1 na Chodově

Klidnou atmosféru, že se vše blíží k zdárnému konci a že ministr Ťok mýtný tendr nakonec ustojí, naposledy změnila minulý týden vláda, když přerušila jednání o možnosti zavést nulové sazby na silnicích první třídy, o které by se po roce 2019 měl rozšířit mýtný systém. Že by oprávněný strach o neutralitu tendru? Stát by za 900 kilometrů sice platil, ale výnosy by žádné neměl. Že by se pak měla zmenšit částka, za kterou chce vítězná firma mýto vybírat, upozornili nedávno i autodopravci.

"Odložili jsme to na jednání s hejtmany, které bude 9. listopadu. Potřebujeme si to s nimi ještě vydiskutovat," uvedl premiér Babiš a dostal tím do nepříjemné situace ministra dopravy Ťoka, protože ten již jednou hejtmanům slíbil, že bude na hejtmanech, kde mýto budou chtít a kde ne.

Všiml si toho včera i web euro.cz, kde Petr Weikert napsal o složité situaci ministra Ťoka. „Svého času sice kývl na to, že jim nezavede mýtné na nových úsecích silnic prvních tříd, teď se ale ukazuje, že tahle bohorovnost by také mohla zbořit celý mýtný tendr. Bude je tedy přemlouvat, aby mu alespoň něco dovolili. Je to dost paradoxní zejména proto, že Ťok mluvil s hejtmany už jednou před měsícem a výsledkem oné diskuse byl právě návrh nulového mýtného,“ připomíná euro.cz

„Není to ale jen miliarda z mýta, která premiéra trápí. Jde tu o samotný princip tendru. Stát si v něm vymínil, že chce k současným 230 km zpoplatnit dalších 900 kilometrů silnic prvních tříd. Tohle rozhodnutí se ukázalo jako naprosto klíčový faktor, který vyřadil z výběrového řízení mikrovlnnou technologii. Důvod je ten, že je ekonomický nesmysl stavět brány na silnicích s malým provozem, nevyplatí se.

Ve více než desetimiliardovém tendru pak prohrála firma Kapsch, protože si k nákladům musela napočítat budování satelitu na silnice prvních tříd. Kapsch, jak víme, je silná a bohatá firma, která neváhá se stížnostmi u soudů i Evropské komise. Tendr, který se za právně velmi křehkých okolností a po letech vleklých jednání stihl nakonec odvolat, vrátit a podepsat za necelé tři hodiny, tam jistě skončí také.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: pas

Mgr. Libor Vondráček byl položen dotaz

Jste hrdý na to, že nemáte nic společného s koalicí SPOLU

A na to, že kandidujete se SPD hrdý jste? Já měl vždy za to, že jste spíš pravicový a nepopulističtí, což SPD není. A když jste tak hrdý na to, že jste Svobodní, jak si vysvětlujete, že strana sama má tak málo voličů a nepřekračujete sami 5% hranici?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Po Rajchlovi narazil Jan Jakob v TV na Ševčíka a bylo to ještě horší

10:34 Po Rajchlovi narazil Jan Jakob v TV na Ševčíka a bylo to ještě horší

Ekonom a jednička kandidátky SPD v Jihomoravském kraji Miroslav Ševčík (nestr. za Trikoloru) se na C…