Oblečení a restaurace. Čechům rostou ceny rychleji než jinde v Evropě. Tady jsou důvody

05.06.2022 10:00

Inflace v Česku se nadále zrychluje a sráží hodnotu peněz. Server iDnes.cz přinesl analýzu, že oblečení a hospody u nás zdražují víc než v jiných evropských zemích. Jako hlavní důvod uvádí pandemii a růst cen vstupů.

Oblečení a restaurace. Čechům rostou ceny rychleji než jinde v Evropě. Tady jsou důvody
Foto: Hans Štembera
Popisek: Jídlo v restauraci, ilustrační foto

Podle posledních dat Českého statistického úřadu za duben oblečení meziročně zdražilo o 21,4 % a obuv o 15,4 %. Úpravy cen potvrdily MF Dnes všechny oslovené řetězce, například značky C&A, Zara, Primark či H&M.

„Potýkáme se s výrazným nárůstem nákladů kvůli rostoucím cenám komodit, zdražování dopravy zejména v Asii, ale také s nedostatkem zdrojů. Jsme proto nuceni upravovat ceny napříč celým sortimentem,“ uvedl Radovan Fojt, vedoucí marketingového oddělení pro ČR a­ SR společnosti Deichmann. 

  • Původní zdroj ZDE

„Vzhledem k vyšším nákladům jsme udělali určité úpravy cen, které se liší od trhu k trhu a od produktu k produktu,“ sdělila Slávka Barnová, která zastupuje společnost H&M. 

Velkou roli však hraje také ochota českých spotřebitelů nakupovat předražené oblečení a obuv. „Ve chvíli, kdy by klesla poptávka zákazníků, prodejci by byli nuceni zlevnit. Prostor ke snížení cen je relativně velký,“ tvrdí Štěpán Křeček, hlavní ekonom společnosti BH Securities. 

Na podzim podle Křečka zřejmě přijde další zdražování. Firmy, které trpěly restriktivními opatřeními během pandemie, se teď snaží dohnat ušlé zisky. „Dochází tak k účtování jakési pandemické přirážky, která má za cíl kompenzovat dva slabé roky,“ míní ekonom. 

Anketa

Jste pro razantní navýšení výdajů na obranu?

3%
95%
hlasovalo: 45150 lidí
Že si prodejci módy účtují vyšší obchodní přirážku, potvrzují jejich výroční zprávy. Například společnost Inditex, která v ­Česku provozuje značky Zara nebo Bershka, měla předloni přirážku 62 %. Jak spočítala MF ­Dnes ze zprávy za finanční rok 2021 končící letošním lednem, přirážka se Inditexu zvýšila na 80,4 %. 

Zdražování se nejspíš nevyhne žádná oděvní značka na našem trhu kvůli vstupům. „I kdyby držely své marže na minimu, budou se jim zvyšovat ceny vstupů. Cena bavlny se během jediného roku vyšplhala na dvojnásobek, námořní kontejnerová přeprava stojí trojnásobek ceny roku 2020,“ poznamenal výkonný ředitel firmy BUSHMAN Petr Hulec.

Rychle se mění i ceny na účtenkách restaurací. Jak ukazují data společnosti SaltPay, zvyšování cen lze pozorovat hlavně od konce května loňského roku, kdy se po mnohaměsíčních restrikcích podniky otevřely veřejnosti. Zatímco loni v červnu činila průměrná útrata na účtenku necelých 216 korun, v dubnu letošního roku to bylo už přes 270 korun.

Do účtenek v restauracích se promítá také zvýšený tlak na personální náklady. Během pandemie totiž toto odvětví opustilo dost lidí, kteří si následně našli práci jinde. Jde zhruba o pětinu původního personálu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: nab

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Tomu věří neúspěšní. Plukovník rozebral dezinfo. A na koho cílí

21:50 Tomu věří neúspěšní. Plukovník rozebral dezinfo. A na koho cílí

Plukovník Ivo Zelinka byl hostem podcastu Čestmíra Strakatého. A řeč byla o ruské válečné propagandě…