Když se seškrtají desítky těchto „drobných" drahých položek, ušetří ministerstvo jen do konce roku asi 35 milionů korun. Respektive v protokolu auditu je uvedeno: „Za údržbu zeleně jsme v roce 2009 zaplatili 1 410 686 korun. Z faktur přitom nelze zjistit, na co byly vynaloženy."
Náklady ministerstva dopravy činily loni 230 milionů korun
Vynaložené sumy nechápou ani živnostníci, kteří se v daných oborech pohybují a pro ministerstvo nepracují. „Cena je čtyřikrát nadsazená," komentuje například údaj Marie Koucká, jejíž firma Postaramese.cz nabízí péči o květiny.
Bývalí ministři dopravy však tvrdí, že o předražených zakázkách nevěděli. „Zalévaní kytek není věcí ministerstva. To je věc náměstků nebo jejich podřízených," řekl Mladé Frontě Dnes Petr Bendl (ODS). Jeho nástupce Gustav Slamečka argumentoval podobně: „Ministr se k takovým informacím nedostane. "
Podle ekonomů, která oslovila Mladá Fronta Dnes, jde však o manažerském selhání přicházejících ministrů. Právě oni totiž samozřejmě nesou odpovědnost za celkové hospodaření úřadu včetně výdajů na provoz. „Ministr pochopitelně neodpovídá za cenu zalévání kytek. Na druhou stranu ručí za výběr svých podřízených, na něž deleguje tuto odpovědnost. A pokud oni plýtvají desítkami milionů, tak jde jednoznačně o manažerské selhání ministra, který si vybral neschopné lidi, „říká ekonomom společnosti Patria Finance David Marek.
Happy end?
„Jedním z výsledků auditu je, že po 10 minutovém rozhovoru odešel celý management odboru vnitřní správy," dodává Bártův náměstek Radek Šmerda. Některé z vyhozených úředníků však už přijali do práce na ministerstvu zemědělství, které sídlí o pár desítek dál od ministerstva dopravy.
Čtěte také:
Bártovi věří většina lidí
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: kas