„My se na to vykašleme, nám to za to nestojí.“ To zní od starostů měst a obcí. Stát je dusí někde více, někde méně. Advokátka Jana Zwyrtek Hamplová je přesvědčena o tom, že vše směřuje k tomu, aby už nechtěl raději kandidovat vůbec nikdo. „Kdo by kandidoval za těchto podmínek?“ ptá se. Zároveň má také dojem, že z radnic snad chtějí mít „národní výbory“. I tato slova zazněla v úvodu přednášky pro zástupce měst a obcí v Olomouci, která byla jednou ze série aktivit pořádaných Akademií samospráv, tentokrát pod názvem Odpovědnost v samosprávě obcí a měst. Právě Jana Zwyrtek Hamplová je odborným garantem projektu, a jak už u této dámy bývá zvykem, přichází i s konkrétním plánem, co dál. „Zahájila jsem takovou kampaň a starostové už mi říkali, že to podepíšou, až bude pravý čas, aby se státní správa a samosprávy na úřadech oddělily. Když máme odluku církve od státu, tak budeme mít odluku samosprávy od státu,“ podotkla.
Odpovědnost vůči samosprávě se během uplynulých 25 let vyvinula v její neprospěch. V 90. letech bylo možné všechno, dnes už by šli nejen starostové za podobné praktiky sedět. A jak už to v Česku bývá, i tady jdeme do extrému. „Dnes, jak uvidíte kauzu Postoloprty, neuvěříte, co je možné,“ podotkla Hamplová. Právě odpovědnost v samosprávě je podle ní téma doby. „Je to nebezpečné v tom, že policie nerozumí samosprávě a soudy nerozumějí samosprávě a zdá se jim to strašně jednoduché. Starosta je statutár, něco podepíše a jde, zastupitelé udělají rozhodnutí, které způsobí matematicky nějakou škodu, a už stíhají,“ uvedla na přednášce, která obsahovala nejrůznější doporučení, jak se mají představitelé měst a obcí chovat, aby se pokud možno k soudu nedostali, a také to, co by měli znát jejich právníci, pokud by bylo nejhůř.
„Pojď, budeme spolu v ‚krymu‘, volají na lékaře.“
„Šikana zastupitelů stoupá.“ Řeč byla také o nové metodice, kterou mají na ministerstvu financí asi tři čtvrtě roku, která znamená i to, že případnou škodu lze vymáhat i po zastupitelích, a to s odvoláním na občanský zákoník. Hamplová zmínila také důvody, proč práce v samosprávě není snadná. Ve volených funkcích jsou „amatéři“, jde o veřejně „hlídaný“ majetek, zákon o obcích je nedokonalý, do hospodaření zasahují jiné zákony, výklad stejných paragrafů se v průběhu času mění, právní výklad se často nachází až u soudů atd. A pak jsou tu také trestní oznámení, která jsou používána jako metoda politického boje.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Daniela Černá