Reálný pokles tržeb ve službách dosáhl ve druhém čtvrtletí téměř 20 %. Vzhledem k různé povaze jednotlivých typů služeb byl dopad korona-krize napříč odvětvími logicky rozdílný. Nejhůře situaci podle očekávání odnesly služby spojené s cestovním ruchem. Šlo především o ubytování a pohostinství, kde výpadek tržeb dosáhl téměř 60 %. Vzhledem k tomu, že restauratéři měli přece jen nějaký manévrovací prostor i v době odstávek (prodej z okna, rozvoz jídla), nezasáhla je vlna restrikcí až tak drasticky jako hoteliéry. A ještě hůře na tom byly cestovní agentury, které přišly téměř o vše (-89,3 %) a vzhledem k uzemnění flotil i letecké společnosti (-86,2 %).
Snížení tržeb postihlo prakticky všechny obory služeb s výjimkou IT a telekomunikací. Je to v podstatě nepřekvapivý výsledek, když vezmeme v úvahu, že korona-krize „vyhnala“ zaměstnance na homeoffice a firmy přinutila konečně pokročit v IT řešeních. Situace výrazně nahrávala i kurýrním a poštovním službám, jejichž boom šel ruku v ruce s expanzí e-shopů.
Asi tak vypadá inventura služeb za druhý kvartál, nicméně červnová čísla naznačují, zda se situace ve službách již vrací do „normálu“. Konec restrikcí s sebou přinesl i rozjezd hotelů a návrat zákazníků do restaurací. V případě restaurací však tržby naskočily výrazně rychleji než v případě ubytování, které mělo v červnu zhruba jen třetinové tržby ve srovnání s únorem (samozřejmě po zohlednění sezónnosti). Na ubytování byl zřejmý především úbytek zahraničních turistů, který byl naprosto bezprecedentní.
Naprosto jen symbolický byl zatím rozjezd letecké dopravy, která se ode dna pořádně neodrazila ještě ani v červnu. A téměř obdobná byla i situace v cestovních kancelářích. Chuť cestovat Čechům sice nechyběla, ale ochota jít si rychle zarezervovat zájezd stále ještě ano. Cestovní kanceláře na tom byly lépe než v dubnu a květnu, nicméně stále téměř 80 % pod únorovými tržbami.
Nejnovější data ukazují, že to nejhorší mají téměř všechny typy služeb za sebou. Z hlediska tržeb byly i v červnu téměř všichni hluboko pod před-koronovou úrovní s výjimkou několika málo služeb, kterým homeoffice a pobývání lidí doma nahrávalo. Na druhou stranu lze předpokládat, že se situace bude ve službách dál v červenci i v srpnu zlepšovat. Dokonce i v oblastech cestovního ruchu, který aktuálně těží především z preferencí domácích zákazníků setrvat na dovolené spíše v ČR. Dohnat ztráty z předchozích tří měsíců však bude ve většině případů v letošním roce nemožné.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV