Jsem sice drobně překvapen, ale přesto připraven. Dovolte mi, abych začal svou zprávu o činnosti ministra tím, že navážu na to, co jsem řekl před nedlouhou chvílí a odkázal se na demografický vývoj, který v podstatě určuje jedno ze zásadních témat, kterým se zabývá resort sociálních věcí, a to je důchodová reforma. To, že demografický vývoj jasně říká, že pokud chceme, aby lidé, kteří jsou v poproduktivním věku, měli dostatečnou životní úroveň, tak tomu nezbytnou podmínkou je provést restrukturalizaci důchodového systému. Za těch 15 měsíců, kdy se TOP 09 podílí na vládní koalici, se nám podařilo to, co se nepodařilo předchozím politickým garniturám, přestože se o důchodové reformě diskutuje od poloviny 90. let. Byly provedeny změny stávajícího státního důchodového systému, nebáli jsme se toho říci, že dnešní mladí lidé musí počítat s tím, že budou odcházet do důchodu později, než jim slibovaly předchozí politické špičky. Museli jsme také respektovat nález ústavního soudu a změnit výpočtový vzorec pro výpočet důchodů, který lépe odráží dvě polohy dnešního důchodového systému, tj. na jedné straně solidaritu, na druhé straně zásluhovost. Je třeba připomenout, že to, co bylo provedeno jako úprava důchodového systému, to, co platí od 30. září letošního roku, že to jsou změny, které jsou nutné, byť můžete číst v různých médiích, že nejsou úplně populární. Ale právě proto, abychom zajistili stabilitu důchodového systému, proto, aby bylo jasné, že na důchody bude i za 30 nebo za 40 let, proto je potřeba penzijní systém nastavovat s dlouhodobou perspektivitou a země, které jsou odpovědné, tak to dělají. Nám se to částečně podařilo a druhá část už závisí jen na tom, jestli bude naše koaliční spolupráce dostatečně soudržná a jestli Poslanecká sněmovna přehlasuje veto Senátu.
SLEDUJTE Sněm TOP 09 a Kongres ODS
Co se týká reformy penzí v takzvaném 2. a 3. pilíři, tak dnešní systém penzijního připojištění je potřeba změnit, restrukturalizovat, oddělit majetek klientů od majetku správce, aby každý měl jistotu, že nedoplatí na to, že si spoří ve fondu připojištění. Je třeba ale také říci, že ten dnešní systém penzijního připojištění může být pouze doplňkovým systémem v penzijním systému. Funguje jednoduché pravidlo - tím, že přehazujete peníze z jedné kapsy do druhé, žádné nové peníze nestvoříte. Tím, že vyberete od lidí daně a někomu jinému je přidělíte jako státní příspěvek, tím nevytvoříte nové zdroje. Proto je nutné prosadit penzijní spoření, které vygeneruje další prostředky a zdroje do dlouhodobé stability penzijního systému. A že ty parametry jsou navrženy správně, to si myslím, že je zřejmé i z mezinárodních diskusí, které probíhají na evropské úrovni, kde některé země dnes pod vlivem ekonomické krize musí přehodnocovat parametrické nastavení penzijního systému a jdou v podstatě směrem, který my nastavujeme už od začátku. Samozřejmě i v důsledku toho, že bohužel k penzijní reformě přistupujeme až nyní. Nicméně myslím si, že TOP 09 může být hrdá na to, že je stranou, která po dvou letech existence dokázala prosadit reformu penzijního systému v České republice. Chtěl bych velmi poděkovat za spolupráci mezi ministerstvem práce a sociálních věcí a ministerstvem financí, konkrétně naší spolupracuji s Miroslavem Kalouskem, protože penzijní reforma je společným dílem. Formálně některé části předkládá ministr financí, jiné části ministr sociálních věcí, ale je to společné dílo, kterého já si velmi vážím.
To, že se můžete setkávat s různými ataky na to, že penzijní reforma znamená privatizaci penzijního systému, že penzijní forma znamená vytahování peněz z nejchudších skupin obyvatelstva, to jsou samozřejmě štvavé názory, spíše útoky, o kterých tu mluvil dopoledne předseda Karel Schwarzenberg, nicméně ty ekonomické argumenty jsou naprosto jasné. Shodou okolností tento týden jsem měl přednášku na VŠE před 350 studenty, kteří byli připraveni diskutovat o tom, jak je nejlépe technicky nastavit ty parametry důchodového systému, jak je nejlépe technicky nastavit parametry zvyšování věku odchodu do důchodu, když se prodlužuje střední věk dožití a je potřeba zachovat průměrnou dobu pobírání důchodu. Nebyli připraveni na diskusi o tom, zda postupujeme koncepčně správně či ne, protože to berou jako samozřejmost. Z toho také vyplývá, že se musíme více soustředit na vysvětlování našich reforem těm, kteří nám fandí, protože těm, kteří nám nefandí, těm je většinou vysvětlování zbytečné.
Druhou základní částí agendy ministra práce a sociálních věcí byla v uplynulém 15měsíčním působení ve vládě sociální reforma. Tady jsme si dali jasné heslo: pomoc státu těm, kteří ji potřebují. To znamená změnit sociální systém tak, aby měl vysokou laťku co do pomoci těm, kteří ji skutečně potřebují, ale aby neposkytoval svoji pomoc těm, kteří se jen vezou, kteří využívají sociální systém jako příjemný způsob trávení života. A že se sociální reformou nesmíme otálet, že není možné odkládat nebo prodlužovat zavádění sociální reformy, to nám ukazuje například Šluknovsko. Ale Šluknovsko není jediné, takových lokalit, kde se ukazuje, že 20 let sypání peněz, rozhazování peněz bez toho, aby byl naprosto jasný účel, aby byla jasná kontrola, aby bylo jasné, že ti, kteří dostávají pomoc skutečně pomoc potřebují a zaslouží si ji, toho odrazem jsou situace, které se dnes dějí v řadě míst republiky a na Šluknovsku se vyhrotily.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: TOP 09