„Komunálky a sněmovní volby mají společné to, že je tam téměř stejný poměr těchto dvou skupin. Liší se ale cílením těchto voličů. Zatímco ve sněmovních se orientují na strany, v komunálních volbách posuzují osobnosti na základě sympatie," řekl ParlamentnímListům.cz politolog Zdeněk Zbořil. Středem pak jsou podle něj volby senátní.
Pokus o vyrovnání sil
Klasické pravidlo o osobnostních komunálkách a stranických sněmovních volbách ale podle Zbořila platit nebude. „Minimálně u méně spokojených iracionálních voličů tu nastane trend zmírnit převahu 118kové pravicové koalice, mohou tedy nečekaně volit levici i když vždy předtím ve svém městě volili kandidáty pravicové, na což levice hraje," řekl ParlamentnímListům.cz. Uvedl příklad plakátu ČSSD v Praze 8, kde „argumentem" proti pravicové politice je čistý výčet institucí, které ovládají představitelé ODS.
Podle Zbořila se letošní odlišné podmínky projevily i na kampani do komunálek, a to značně. „Strany krizi přetavily do úsporné kampaně. ČSSD a její rozhazovačná kampaň před volbami je mementem pro všechny," uvedl Zbořil. Sociální demokraté sice podle svého volebního manažera Jana Hamáčka vedou kampaň přesně podle plánu, pamětník posledních pěti týdnů před volbami do sněmovny ale bude celostránkové inzeráty v předních českých denících hledat téměř marně.
Související:
Pražská ČSSD brečí: Od prezidenta po radnici nemáme nic
Pravice se může spálit na intenzivní kampani
„Přepálili to, a zdá se, že si to i uvědomili. Čím delší kampaň, tím méně ji veřejnost bude vnímat," míní Zbořilův kolega Rudolf Kučera. Billboardový souboj mezi levicí a pravicí se už definitivně přestal líbit části voličů. Která ze stran ale na tomto odlivu pozornosti bude nakonec tratit nejvíce, se podle Kučery odhadnout nedá. „Rozhodně na tom může pohořet pravice, jsou totiž všude. Levice se naopak poučila, už to není tak moc vtíravé, dokonce ani neslibují," říká Kučera s tím, že pravicové strany navíc tratí na vzájemných soubojích, zatímco ČSSD a komunisté stojí stranou.
Z masivní kampaně podle něj může být nevýhoda pro TOP 09, ta se ale může spolehnout na mladé voliče, kteří jsou ochotní se stranou dále jít. Stejně tak bude ve volbách silná ČSSD, neboť její voliči se utvrdili v názoru, že s příchodem pravicové vlády nastává soudný den. „S tím tak úplně nesouhlasím, TOP 09 se snaží jít na kontinuitu se sněmovní kampaní a hrát na iracionální mladé voliče, hlavní její devizou je novost. V komunálu jim to ale podle mě nevyjde, protože ve větších městech volič vidí na jejich kandidátce bývalé členy ODS, v menších obcích pak pro změnu KDU-ČSL. Tito voliči s nimi už většinou mají zkušenosti," kontruje politolog Lukáš Jelínek.
Tváře a nic víc
Podle Zdeňka Zbořila se kampaň zásadně liší i po vizuální stránce. Z ulic zmizely skupinové plakáty, mnohem větší důkaz se nyní v souladu s celospolečenským trendem klade na prezentaci tváře politika. Různorodé souběžné „živé" kampaně mizí, jejich místo zaujaly plakáty s portréty kandidátů, kde už nejsou konkrétní návrhy řešení, ale jen jednoduchá hesla.
Právě taková taktika outdoor kampaně se podle Zbořila na jaře osvědčila. K ní je pro letošek typický i vysoký podíl jednak nových tváří, dále pak žen. „To je tady za posledních 20 let nebývalé a je to také dozvuk těch sněmovních voleb," dodal Zbořil.
Související:
Pražská ODS si platí kampaň z veřejných peněz, míní opozice
Levice na demonstraci nevydělá, shodují se politologové
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Petr Mašek