O novou generaci českých letadel je ve světě zájem, říká šéf Moravského leteckého klastru

09.05.2023 13:35 | Rozhovor

Podle ředitele Moravského leteckého klastru Petra Tomáška svítá tradičnímu odvětví českého průmyslu na lepší zítřky. „Airbus, Boeing a jejich Tier 1 dodavatelé hledají možnosti, jak předat složitější celky s vyšší přidanou hodnotou níže do dodavatelského řetězce. České firmy jim díky dlouholetým zkušenostem a partnerům dokáží nabídnout právě tyto schopnosti komplexních řešení, uvádí Tomášek jeden z příkladů pozitivních trendů. V rozhovoru pro ParlamentníListy.cz pak otevřeně mluví nejen o podpoře státu vůči českému leteckému průmyslu, ale také náročnosti financovat vývoj a výrobu letadel či o dopadech války na Ukrajině.

O novou generaci českých letadel je ve světě zájem, říká šéf Moravského leteckého klastru
Foto: Archiv Petra Tomáška
Popisek: Ředitel Moravského leteckého klastru Petr Tomášek

Letecký průmysl má u nás dlouhou, ale také úspěšnou tradici. V jaké kondici se však český letecký průmysl podle vás nachází v současné době?
 

Anketa

Máme být kromě západních spojenců vděční za osvobození od nacismu i Rudé armádě?

97%
1%
hlasovalo: 28188 lidí
Obecně vidíme rostoucí tendenci. Je třeba si letectví, potažmo letecký průmysl rozdělit na několik oblastí. Je to výroba letounů a dodavatelské řetězce finalistů jak českých, tak zahraničních. Máme mnoho firem vyrábějících ultralehké a malá sportovní letadla, kterým se velmi daří a po pandemii zaznamenávají velké množství objednávek. Projekty podzvukových cvičných letounů a transportních letounů pro 19 pasažérů mají certifikované nové generace a výrobci jednají se zákazníky na nových trzích a je o ně zájem. Zásadní civilní výrobci, zejména AIRBUS a Boeing v posledních letech zvýšili prodeje svých letadel a v jejich dodavatelských řetězcích očekáváme velký nárust poptávky po kapacitách výroby a vývoje. Český letecký průmysl je zapojen do těchto dodavatelských řetězců a může z aktuální situace těžit.
 
Stále platí, že Česká republika je jednou z mála zemí na světě, která umí vyrobit letadlo od A do Z? A vnímáte tuto schopnost i do budoucna jako strategicky významnou?
 

Anketa

Jste pro větší zdanění piva a vína?

15%
79%
hlasovalo: 17872 lidí
Zcela určitě je to naše konkurenční výhoda. Zvyšuje to významně kredit celého našeho leteckého průmyslu ve světě. Zejména díky tomu, že koncentrace těchto znalostí a schopností je na velice malém území v porovnání se státy jako Francie, Německo, USA či Kanada, což nám dává velkou míru flexibility reagovat na požadavky zákazníků a rychle nacházet partnery v rámci ČR. Hlavně dokážeme dodávat komplexní řešení spojené s vývojem, a ne pouze kapacity ve výrobě. Počty prodaných letadel jsou enormní a významní zákazníci jako Airbus, Boeing a jejich Tier 1 dodavatelé hledají možnosti, jak předat složitější celky s vyšší přidanou hodnotou níže do dodavatelského řetězce. České firmy jim díky dlouholetým zkušenostem a partnerům dokáží nabídnout právě tyto schopnosti komplexních řešení. 
 
Do jaké míry zasáhl český letecký průmysl válečný konflikt na Ukrajině a s ním spojené změny v geopolitické situaci?
 
Některé společnosti to ovlivnilo přímo, jelikož měly zákazníky v Rusku a nyní nemohou dodávat své řešení a výrobky, nicméně začaly ihned hledat nové trhy, které se vyvíjejí optimisticky. Jsou také firmy, které měly zákazníky na Ukrajině a samozřejmě nyní je spolupráce velmi omezená. Na druhou stranu se další společnosti zapojily do výroby obranných prostředků, po kterých je nyní velká poptávka a tak dále diverzifikovaly své portfolio zákazníků. Výroba a tlak na kvalitu je mnohdy velmi podobná u leteckých a obranných projektů.
 
V poslední době se hodně mluví o posílení průmyslové a obranné soběstačnosti naší země. Jakou roli v tom podle vás může sehrát český letecký průmysl?
 
Máme výrobky, řešení a technologie, které jsou minimálně v regionu střední Evropy unikátní. Určitě je nutné pracovat na tom, abychom si tyto schopnosti udrželi a dále je rozvíjeli. Zejména z pohledu ryze českých firem. 
 
Jak vnímáte současnou podporu státu vůči leteckému průmyslu? Co by se podle vás mělo v této oblasti změnit?
 
Podpora státu je u leteckého průmyslu zásadní, je to tak všude ve světě, protože zejména vývoj, ale také výroba je z pohledu investic velmi náročná. Navíc vývoj a certifikace jakéhokoliv letounu je velmi obtížný a zdlouhavý proces. Proto je ve většině států letecký průmysl silně podporován a mnohdy mají státy také majetkový podíl u významných výrobců. U nás jsou všechny společnosti soukromé, a navíc financují své projekty z vlastních zdrojů, což je také obdivuhodná unikátnost českého letectví. Samozřejmě využívají dostupných dotačních programů, nicméně ty nejsou mnohdy úplně vhodné zejména kvůli zmíněné časové a finanční náročnosti projektů. Navíc by českému leteckému průmyslu velmi pomohly objednávky a podpora od národních zákazníků, například ministerstev.
 
 
Velkým problémem pro řadu průmyslových odvětví je nedostatek kvalifikovaných pracovníků a především absolventů škol. Týká se tento problém také leteckého průmyslu?
 
Stoprocentně, firmy hledají ty samé profese, jako v jiných průmyslech. Tento problém je celospolečenský. Již s firmami jednáme, jak dlouhodobě propagovat letectví u všech generací, ale zejména u těch mladších, kde doufáme, že je tento zajímavý obor bude motivovat ke studiu technických škol. Zaznamenáváme také zvýšený zájem pracovníků ze zahraničí pracovat v českém leteckém průmyslu. Velmi nás těší, že se jedná o pracovníky ze západní Evropy.
 
Pro letecký průmysl je významná také orientace na export takřka do všech koutů světa. Je něco, co by v dnešní době pomohlo českým leteckým výrobcům se lépe prosazovat na zahraničních trzích? 
 
Další podpora státu k propagaci českých technologií a výrobků na stěžejních veletrzích a akcích. Toto je ovšem myšleno obecně, jelikož jsme proexportně zaměřená ekonomika, tak každá koruna investovaná do podpory exportu a zvýšení viditelnosti českého průmyslu je investovaná smysluplně. Samozřejmě u leteckého průmyslu export přesahuje 85 % obratu, takže pro firmy je naprosto zásadní být vidět a propagovat se.
 
 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

Ukrajina (válka na Ukrajině)

Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.

Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.

autor: Karel Výborný

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

S eurem do první ligy? Spíš do třetí! Šichtařová roztrhala to, co měl Pavel „v projevu“

17:50 S eurem do první ligy? Spíš do třetí! Šichtařová roztrhala to, co měl Pavel „v projevu“

INVENTURA MARKÉTY ŠICHTAŘOVÉ Prezident Petr Pavel to popletl, když v souvislosti s eurem mluvil o to…