Cestující v Hradci Králové budou jezdit novými elektrobusy, trolejbusy a autobusy

17.05.2018 12:17

Vozový park hradecké městské hromadné dopravy se letos rozšíří o dvacet elektrobusů, devět trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem a tři dieselové autobusy. První cestující se novými vozy, za které dopravní podnik zaplatí celkem 383 milionů korun, svezou ještě na podzim letošního roku.

Cestující v Hradci Králové budou jezdit novými elektrobusy, trolejbusy a autobusy
Foto: hradeckralove.org
Popisek: Pohled na historické náměstí v Hradci Králové

Nákupem nových elektrobusů a trolejbusů hradecký dopravní podnik dosáhne poměru, kdy polovina vozů jezdí na elektrickou energii. „Co se týká elektromobility dopravních podniků u nás budeme ve své kategorii na špici,“ řekl Zdeněk Abraham, ředitel Dopravního podniku města Hradce Králové. „Všechny vozy jsou navíc zcela bezbariérové, s automatickou převodovkou a posilovačem řízení.“

Na pořízení elektrobusů a trolejbusů dopravní podnik využije dotaci z evropských fondů v celkové výši 338 milionů korun. Nové dieselové autobusy firma zaplatí ze svého rozpočtu, do kterého město Hradec Králové přispívá ročně více než 180 miliony korun. „Prvních deset elektrobusů budeme mít v našich garážích již v červnu, zbytek bude dodán do září letošního roku. Nové trolejbusy budeme moci u nás začít chystat do provozu v srpnu,“ vysvětlil Abraham. „Nově budou trolejbusy s pomocným bateriovým pohonem zajíždět na sídliště Plachta, počítá se zároveň s jejich nasazením i na linku 27.“

Dvacet nových elektrobusů značky SOR NS 12 bude plně klimatizovaných, tedy jak pro řidiče, tak pro cestující. Přepravní kapacita vozu se třemi dveřmi je sto cestujících, z nichž 35 bude mít místo k sezení. Minimální dojezd tohoto elektrobusu je 180 kilometrů na jedno nabití. Součástí dodávky dvaceti elektrobusů v hodnotě 246 milionů korun bez DPH jsou i stojany pro pomalé dobití pro každý elektrobus a tři rychlonabíjecí stanice. Na tuto investici dopravní podnik získal dotaci z IROP 235 milionů korun. S nasazením nových elektrobusů se počítá u sedmi linek hradecké MHD. U linek 12 a 14 bude jejich provoz plně zajištěný elektrobusy.

Tradiční a pro Hradec Králové typické trolejbusy letos doplní nový model s pomocným bateriovým pohonem, který bude schopný ujet až deset kilometrů své trasy bez trolejového vedení. I tato vozidla s 34 místy k sezení a 70 k stání budou plně klimatizovaná a budou mít čtyři dveře. Dopravní podnik tento rok pořídí devět těchto trolejbusů značky SOR TNB 12 s parciálním pohonem. Vozy budou vybaveny systémem rekuperačního brzdění, které umožní přeměnit pohybovou energii trolejbusu zpět na elektrickou. Jejich celková cena je 121 milionu korun bez DPH, z toho dotace z IROP a ITI 103 milionů.

Do dieselové části vozového parku letos dopravní podnik zařadí tři moderní autobusy značky IVECO Urbanway s klimatizací pro řidiče i cestující. Tyto třídveřové vozy s kapacitou 28 sedících a 78 stojících cestujících splňují nejpřísnější emisní normu EURO 6. Za nové a moderní autobusy dopravní podnik zaplatí necelých 16 milionů korun bez DPH.

Všech 125 vozů současné hradecké MHD je již kompletně bezbariérových, stejně tomu bude u vozů nových. Dopravní podnik má nyní tři elektrobusy a 31 trolejbusů, z toho 13 kloubových, z 91 autobusů je kloubových 25. Nákupem nových vozů tak v Hradci Králové bude jezdit 40 trolejbusů a 23 elektrobusů. Celkově se počet vozů MHD se nezmění, dopravní podnik tak vyřadí 32 nejstarších dieselových autobusů, které byly ve své době symbolem příchodu nové éry moderní veřejné dopravy. S novými elektrobusy a parciálními trolejbusy začíná další etapa historie MHD v Hradci Králové.

V současné době představuje podíl elektrické dopravy ve městě přes 30 % všech výkonů MHD. Po dokončení všech záměrů, tedy nákupu elektrobusů, trolejbusů a dostavba trati ke konečné Pod Strání, by se měl podíl vozidel poháněných na elektřinu zvýšit na rovných 50 %.  Změní se také průměrné staří vozového parku z 11,3 let na 7,25 let. Vozidla hradecké MHD ujedou průměrně 6,15 milionu kilometrů ročně, v loňském roce přepravila 36,5 milionů cestujících, což bylo o téměř čtyři miliony více než v roce 2016.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Turnov: Ovce na dvoře i prevence šikany

22:28 Turnov: Ovce na dvoře i prevence šikany

Experti na školství vyrazili za inspirací do holandských škol. Třicet osm zástupců škol z celého Čes…