Hradec Králové: Trolejbusy jsou součástí hradecké MHD už 65 let

08.05.2014 13:39 | Zprávy

Květen roku 1949 obohatil královéhradeckou městskou dopravu o první trolejbusy. I po pětašedesáti letech je trolejbusová trakce stále její moderní a důležitou součástí.

Hradec Králové: Trolejbusy jsou součástí hradecké MHD už 65 let
Foto: hradeckralove.org
Popisek: Pohled na historické náměstí v Hradci Králové

Hradec Králové patří mezi 13 českých měst, kde tento druh dopravy zabezpečuje ekonomickou a ekologickou přepravu cestujících, a právě Hradec Králové se může chlubit nejmodernějším trolejbusovým vozovým parkem se stoprocentní nízkopodlažností, kterým se ročně sveze přes jedenáct milionů cestujících. Letošní 65. výročí trolejbusů v Hradci připomene dopravní podnik v pestrém programu 17. května na terminálu hromadné dopravy.

Městskou hromadnou dopravu zajišťovaly ve městě pod Bílou věží od roku 1928 autobusy Autodrah města Hradce Králové. Předválečné záměry s výstavbou elektrické dráhy se nerealizovaly a projekt trolejbusových tratí vznikl až v roce 1947. „V roce 1948 začala výstavba trolejbusových tratí a 2. května 1949 zahájila se dvěma vozy v půlhodinovém intervalu provoz linka č. 2. Jezdila od hlavního nádraží přes Korunu dnešní Gočárovou třídou přes Ulrichovo náměstí na Pražský most a do Mostecké ulice, dále k Fortně, přes Moravský most a po Brněnské na Nový Hradec Králové. Ještě v témže roce, a to 28. října, byla uvedena do provozu i linka č. 0 na Slezské Předměstí,“ připomíná začátky trolejbusového provozu ředitel dopravního podniku Miloslav Kulich.

Vozový park tehdy tvořily čtyři trolejbusy Vetra – ČKD. Výstavba nové vozovny v roce 1951 umožnila další rozvoj trolejbusové dopravy a síť se postupně rozšiřovala. O rok později byla uvedena do provozu trať Komenského ulicí a kolem krajského soudu, čímž vznikl uzavřený okruh okolo starého města, dále vznikly trati vedené do Kuklen a Plačic (1952), Malšovic (1958) a na Slezské Předměstí - sídliště Sever (1965).

V 1964 trolejbusový provoz zabezpečoval devíti linkami celé dvě třetiny dopravní zátěže města a dopravil 16,3 milionu cestujících. V roce 1967 rozhoduje Rada MěNV o postupné likvidaci trolejbusové dopravy po vypršení životnosti vozů a trakčního zařízení do roku 1980.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Hradeckralove.org

Má Blažek pravdu?

On teď tvrdí, že dar byl jedinou cestou k zabavení výnosů. Vy s ním souhlasíte? Mě to už hlava nebere. Kdyby to byla pravda, tak k čemu máme třeba policii? A nebyla to ona, kdo kdysi Jiříkovskému bitcoiny zabavil, ale soud mu je pak vrátil, což teda podle mě byla chyba nebo nemyslíte? A zase, jestli...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Prostějov: Hanácké beach potřetí a opět úspěšné

13:05 Prostějov: Hanácké beach potřetí a opět úspěšné

I v letošním roce přistoupilo město k otevření beachvolejbalového kurtu na náměstí.