Město, kraj i stát spojily síly a pustily se do množství projektů, které zásadně posílily dopravní infrastrukturu, a to pro dopravu silniční, pěší, cyklistickou i hromadnou.
Jsme si vědomi toho, že pro řidiče, chodce, cyklisty či cestující to byl velmi náročný rok a omlouváme se za to. „Výsledek je ale výjimečný a dopravní infrastruktura ve městě je nyní ve významně lepší kondici,“ uvedl primátor Petr Ryška.
Silnice a komunikace
Město zvládlo v jedné sezoně opravit celou řadu důležitých úseků komunikací – Vrchlického a Zborovskou, Romana Havelky, Tolstého a náměstí Svobody, Havlíčkovu včetně okružní křižovatky u Sila a Pražskou a ještě řadu dalších. Celkem město letos obnovilo více než 10,5 kilometru silnic a komunikací.
Z prostředků vybraných za parkovné bylo zároveň vybudováno nebo opraveno 174 parkovacích míst v lokalitách Vrchlického, U Hřbitova a Křížíkova.
K největším dopravním investicím kraje a státu patří oprava obchvatu I/38 (4,7 km mezi Jiráskovou a Znojemskou), nový východní obchvat mezi Brtnickou a Brněnskou (3,5 km) nebo oprava mostu na D1. „Cíl je jasný. Nejen opravit, ale připravit podmínky pro budoucí rozvoj města,“ podotkl Petr Ryška.
Veřejná doprava
V oblasti městské hromadné dopravy došlo letos k významným krokům. Proběhla výstavba nového trolejového vedení v ulici Žižkova a v přilehlých ulicích. Obnoveno bylo vedení v ulicích Jiráskova a Tolstého u Horácké arény a rozšířena byla trolejová křižovatka u Sila.
Kromě toho byly opraveny i některé zastávky – například Zimní, Starý a Nový Pávov. Dopravní podnik ještě letos získá dva nové autobusy, navíc podepsal smlouvu na dodávku trolejbusů, včetně parciálních vozů s bateriovým pohonem. Cílem je postupná obměna vozového parku a zvýšení komfortu i spolehlivosti veřejné dopravy.
Správa železnic zrekonstruovala trať mezi hlavním a městským nádražím včetně viaduktu přes řeku a mostu v Havlíčkově ulici. Ve spolupráci s městem pokračuje přeměna městského nádraží na Centrální dopravní terminál, který se stane novou branou do Jihlavy.
„Ekologická hromadná doprava bude hrát v budoucnosti města zásadní roli. Přímé rychlíky do Prahy a později i vysokorychlostní trať zlepší dostupnost Jihlavy. Budeme na to připraveni,“ podotkl jihlavský primátor.
Nemotorová doprava – chodci a cyklisté
Město nezapomnělo ani na „měkké“ formy dopravy – což není jen doplněk, ale plnohodnotná součást moderní mobility. Opravou prošly například chodníky v ulicích Březinova a Brtnická, vybudován byl nový chodník do zoo a také podchod do Kosova (v návaznosti na východní obchvat).
Výraznými stavbami jsou cyklostezka z Pávova do Stříteže a nový úsek mezi nádražím a ulicí 5. května, který doplnil městskou páteřní síť.
Také bylo instalováno nové veřejné osvětlení na vybraných přechodech a trasách pěších – například v lokalitách Heulos a Na Růžku. Tyto kroky významně přispěly ke zvýšení bezpečnosti chodců i cyklistů.
Jihlava se díky nim stává přívětivějším, bezpečnějším a lépe propojeným městem.
Společně jsme posunuli Jihlavu dál
Velké poděkování patří Jihlavanům (za trpělivost) i všem, kteří se na projektech podíleli – od projektantů přes stavbaře až po pracovníky úřadů, kteří akce koordinovali a informovali veřejnost. „Bylo to náročné období, ale společně jsme Jihlavu posunuli o velký krok vpřed. Dnes máme modernější, bezpečnější a lépe fungující město, které bude sloužit i budoucím generacím,“ uzavřel primátor Petr Ryška.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV




