Lanškroun: Na Laudon se vrací automobilové závody

25.07.2019 17:57

Laudon se znovu stane dějištěm automobilových závodů do vrchu. První srpnový víkend si závodníci užijí nového asfaltového povrchu a příznivci motorismu skvělé podívané. Přípravy probíhají na plné obrátky, a proto jsme položili několik otázek řediteli závodu Aleši Gänsdorferovi.

Lanškroun: Na Laudon se vrací automobilové závody
Foto: lanskroun.eu
Popisek: Renesanční radnice v Lanškrouně

Od kdy se datují první závody?
Na kopci Laudon se jezdilo již v roce 1974. Po oblastních a přeborových závodech se zde v roce 1984 poprvé jelo republikové mistrovství. Rok 1989 však tradici ukončil, ne však nadlouho, protože se sem mistrovství vrátilo v roce 1997.
První nám známý závod do vrchu poblíž Lanškrouna se uskutečnil dne 16. 6.1974 u České Třebové na kopci Kozlov a byl nazván „Závod do vrchu cestou Maxe Švabinského". V roce 1976 již známe závod na kopci Laudon na trati mezi Albrechticemi a Štíty, započítávaný do oblastního krajského přeboru v závodech do vrchu. Jméno Laudon dal kopci slavný generál, který přijel během sedmileté války v polovině XVIII. století do Lanškrouna. Zdejší Laudonův pobyt připomínal dnes již zrušený pomníček obětem války, tzv. Bílý kříž, u silnice k Rudolticím a také vesnice Laudon (Mezilesí). Pořadatelé dokázali kvalitní prací povýšit postupně svůj závod až na úroveň československého mistrovství, které se zde poprvé jelo 2. 9. 1984. Trať tehdy měřila 4 kilometry a závod byl znám ještě pod jménem města Česká Třebová. Nepřetržitě se zde závodilo až do roku 1989 v tradičním zářijovém termínu. Potom bohužel byla tradice závodů přerušena. Poslední „předlistopadový závod" se jel na trati dlouhé 3820 metrů.

Zásluhou obnoveného pořadatelského sboru v čele s Karlem Kubů z Letohradu se závod znovu konal v roce 1997, kdy se jelo již podle známého systému sobotního a nedělního závodu tentokrát již s podporou města Lanškroun a obce Albrechtice, avšak stále na tomtéž kopci Laudon. Od té doby je tento podnik jedním z klenotů našeho domácího mistrovství. Délkou 4000 metrů patří i díky svému charakteru k našim nejlepším tratím.

V roce 2009 převzal otěže pořádání místní autoklub - AMK Laudon L. A. Už při své premiéře přípravy závodu zařazeného do seriálu KW Berg Trophy se osvědčil a hned v prvním roce posbíral vavříny za nejlépe uspořádaný závod sezony. Pro sezonu 2010 byl závod zařazen zpět do oficiálního Mezinárodního mistrovství České republiky, a to jak soudobých, tak i historických automobilů. Na seriál jezdců bez licence se nezanevřelo, jel se závod „spojený" se seriálem Liqui Moly Berg Cup 2010.

O rok později, v roce 2011, se zde pořádal poslední závod, opět mistrovství České republiky a seriál Liqui Moly Berg Cup 2011.

Jaký byl důvod přerušení pořádání závodů?
Po závodě v roce 2011 bylo zjištěno, že trať, a to hlavně asfaltový povrch, je již velmi nekvalitní a v několika místech i pro budoucí ročníky nevyhovující. Hlavně když začne pršet a na trati zůstávají potoky vody. Dalším důvodem bylo rozhodnutí pořadatelů prozatím závody na kopci Laudon nepořádat.

Máte pro letošní ročník přichystané nějaké novinky?
Závod se pojede v letošním roce jako Volný mezinárodní závod automobilů pro celou střední Evropu. Naším plánem je opět se dostat na tomto závodišti do profesionálního organizačního tempa, a proto letos se chystáme hlavně věnovat kompletnímu zabezpečení celé závodní dráhy a všech ostatních ploch, které budou do budoucna důležitým faktorem celé organizace tohoto podniku.

Kolik závodníků je do letošního závodu přihlášeno?
trřčmnStartovní listina se postupně zaplňuje, k dnešnímu dni je přihlášeno téměř 60 posádek a stále další přibývají. ZDE můžete sledovat průběžně doplňovanou startovní listinu:

Na jaké významné osobnosti (závodníky i VIP hosty) se můžeme těšit?
Jelikož je závodní trať na Laudonu velice pěkná a oblíbená, tak již tento „de facto“ nultý ročník bude velice dobře obsazen velmi kvalitními jezdci.

Ze seriálu Maverick Rescue Euro Cup 2019  a MČR / AČR / FAS se třeba představí:
- Druhý vícemistr sezony 2018 Radek Kolbábek se silným vozem Ford Sierra 4000, team LRT - Profi Performance.
- Dále to bude velice rychlý Roman Švorc s monopostem Lucchiny P3, team PGRrace czech motorsport.
- Historické automobily zastupuje místní jezdec Michal Sedláček v rychlém voze Fiat 131 RACING 2000, team GMS RACING TEAM.
- Velkým lákadlem bude mistr České republiky 2018 jezdec Miloš Beneš s monopostem Osella FA30,team GMS RACING TEAM.
- Další osobností, která se závodu zúčastní, je jezdec Martin Jerman ve svém zbrusu novém automobilu Lamborghini Huracan.
- Jezdcem, který tento kopec má ve velké oblibě, je reprezentant Vladimír Vitver na voze AUDI TT R DTM, team SVC VITVER RACING.
- S velmi rychlým monopostem (Norma M20FC) se představí také Dušan Nevěřil jezdící za team Speedmaster racing team.

Za osobnosti V. I. P. pojede:
- syn tragicky zesnulého vynikajícího jezdce (Otakara Krámského st.) Otakar Krámský ml. v nově upraveném voze BMW M3, team BMW Team Krámský,
- hokejová legenda NHL a vynikající reprezentant Filip Kuba ve voze Subaru Impreza Sti, team UB Racing Team.

Samozřejmě je na startovní listině plno dalších špičkových jezdců, kteří jezdí mistrovství České republiky či seriál MZAV Maverick Rescue Euro Cup, a řada českých reprezentantů.

Do jaké míry je Laudon nebezpečný? Jaká jsou na trati rizika?
Každá trať má svá specifika a prostory, které je nutné maximálně zabezpečit. Pokud jde o trať na Laudon, je velice rychlá, a proto se některá místa musí pečlivě doplnit o řadu bezpečnostních bariér. Ale protože byly po úpravě asfaltového povrchu doplněny i řady svodidel okolo tratě, je zde samotné zabezpečení o něco jednodušší. Na trať bude nainstalováno asi 50 kusů šroubovaných špalků pneumatik, 22 kusů velkých slaměných balíků o váze 300 až 400 kg a 12 speciálních tak zvaných Z profilů bariér pneumatik (jeden váží cca 600 kg).


Naší prioritou je hlavně udělat vše pro maximální bezpečnost jezdců, ale v neposlední řadě i diváků. Ještě chceme touto cestou apelovat na všechny návštěvníky závodů, aby dbali pokynů všech pořadatelů a zdržovali se v diváckých zónách k tomu určených. Nezapomeňte na to, že motoristický sport je velice krásný, ale také NEBEZPEČNÝ!!!

Jaké máte plány do dalších let?
Naší prioritou je opět uspořádat na tomto krásném vrchařském kopci v příštím roce 2020:
1. mezinárodní mistrovství pro celou střední Evropu ze seriálu Maverick Rescue Euro Cup 2020soudobých a historických automobilů,
2. mistrovství České republiky AČR/FAS soudobých a historických automobilů.

Za pořadatele - spoluorganizátory Maverick Rescue z.s. - GMS Racing Team a organizátory, ředitel závodů Aleš Gänsdorfer 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Kateřina Konečná byl položen dotaz

Populismus?

Dobrý den, proč s návrhem na snížení platu přicházíte až teď před volbami? A jestli vám přijde vysoký, což nerozporuji, zajímalo by mě, co s tak vysokým platem děláte vy? Dáváte třeba část na dobročinné účely, jako to třeba dělal prezident Zeman? A ještě jedna věc, není plýtvání penězi celý chod EU,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Litoměřice: Premiéra Záložky se nesla v příjemném duchu

16:31 Litoměřice: Premiéra Záložky se nesla v příjemném duchu

Malý knižní festival Záložka uspořádaný Knihovnou Karla Hynka Máchy v Litoměřicích má za sebou úspěš…