Olomouc: Nový originální most montují italští specialisté. Už brzy ho vysunou přes Moravu

30.09.2020 21:15

Bloková montáž částí nové mostní konstrukce probíhá na Masarykově třídě hned vedle koryta řeky Moravy. Jednotlivé segmenty do Olomouce přivážejí kamiony ze severu Itálie, kde ve firmě Maeg Montevarchi vyrábějí mostní konstrukci pro Olomouc. Italští specialisté jsou přítomni i v Olomouci montáži jednotlivých dílů.

Olomouc: Nový originální most montují italští specialisté. Už brzy ho vysunou přes Moravu
Foto: olomouc.cz
Popisek: Olomoucká radnice

„Nyní probíhá montáž hlavních podélných nosníků tak, aby se vytvořil spodní rám. Montuje se vnitřní pole včetně příčníků a oblouků, můžete vidět i montážní vyztužení těch nosníků ty tam zůstanou i během výsunu konstrukce nad koryto řeky, aby přeneslo namáhání konstrukce při této manipulaci,“ popsal při dnešním kontrolním dni aktuální situaci na stavbě stavbyvedoucí Jakub Vlk. Lidé tak mohou na vlastní oči sledovat, jak se jednotlivé díly originální mostní konstrukce spojují k sobě, část budoucího „Rejnoka“, jak se mostu přezdívá, má na sobě už i krycí nátěr.

Po smontování a finálním nátěru proběhne ještě bednění středního pole, část bednění se provede už přímo nad vodou v definitivní poloze mostu. „K výsunu smontované konstrukce mostu nad řeku dojde asi 4. až 8. listopadu,“ dodal Jakub Vlk a upřesnil, že vzhledem k šířce konstrukce půjde o výsun podélný i příčný. „Mostní konstrukce váží téměř 280 tun, výsun konstrukce po kolejích nad koryto řeky bude technologicky velmi náročným a také zajímavým okamžikem,“ dodal primátor Mirek Žbánek. Do Vánoc bude mostovka zabetonovaná. Příští rok se na novou polovinu mostu přenesou inženýrské sítě a bude zdemolován zbytek starého mostu. Mezitím opět v Itálii vyrobí i druhou polovinu nové kovové konstrukce, její finální montáž se odehraje stejně, tedy přímo u řeky Moravy.

Současně probíhají i další práce na stavbě. Například v podzemí pokračuje náročná ražba nového kanalizačního sběrače mezi Masarykovou třídou a ulicí Nábřeží, v prostoru mezi oběma mosty na pravé straně je už v pokročilé fázi příprava budoucí náplavky. „Na levé straně koryta se momentálně rozebírá nábřežní zeď. Kameny ze staré nábřežní zdi budou v rozšířeném korytě Moravy opět použity,“ upozornil investiční náměstek primátora Martin Major. Na této straně jsou některé části konstrukce stovky let staré, je zde například zdivo z doby budování bastionové pevnosti v 18. století a pod ním se našel i starší dřevěný rošt, který nábřežní stěnu za starým mostem zpevňoval. V prostoru před rozestavěným mostem před budovou Vrchního soudu už vznikla kolejová úvrať. „Od prosince sem budou zajíždět tramvaje z centra města,“ doplnil náměstek Major.

„Byli jsme dnes opět ujištěni, že stavba probíhá podle harmonogramu a že se stavební firmy snaží stihnout všechno tak, jak mají,“ konstatoval po kontrolním dni primátor Žbánek. Protipovodňová opatření v centru Olomouce buduje už od roku 2018 Povodí Moravy, s.p. Podle dohodnutého harmonogramu by kompletní práce na protipovodňových opatřeních v centru města měly skončit do poloviny roku 2022.

reklama

autor: PV

Ing. Miroslav Balatka byl položen dotaz

Můžete definovat, co je dezinformace?

Všichni o nich mluví, ale co to přesně je? Třeba za covidu jsme byly svědky toho, jak se měnilo, co je pravda a co dezinformace

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Přerov: Nejvíce se líbila autobusová zastávka s magnoliemi, vyzdobily ji děti z Předmostí

10:28 Přerov: Nejvíce se líbila autobusová zastávka s magnoliemi, vyzdobily ji děti z Předmostí

Soutěž o nejoriginálnější jarní výzdobu autobusové zastávky zná svého vítěze. Letos kreativci vzdáva…