Statutární město Ostrava je od roku 2011 členem Paktu starostů a primátorů, mezinárodního sdružení místních a regionálních samospráv. Pakt starostů a primátorů je původně evropská a dnes již světová iniciativa, jejíž signatáři se dobrovolně zavazují ke snižování negativního vlivu fungování měst na klima naší planety. Primárně se jedná o snížení produkce oxidu uhličitého (CO2) do ovzduší. Členové Paktu se v letošním roce dohodli na dobrovolném závazku odpovídajícímu plánům Evropské unie, a to snížení produkce oxidu uhličitého o 55 procent do roku 2030 ve srovnání s rokem 1990.
„Město Ostrava bylo historicky vůbec první městem v ČR, které k Paktu starostů a primátorů přistoupilo. V rámci tohoto členství se dřívější zastupitelstvo města zavázalo k redukci emisí CO2 o 20 % do roku 2030 v porovnání s výchozí úrovní v roce 2000. Nyní, při bilancování výsledků dosažených do roku 2020 konstatujeme, že původní závazek již byl téměř dvojnásobně překonán, když mezi léty 2000 a 2020 v Ostravě došlo ke snížení produkce oxidu uhličitého o téměř 37,9 %. Považujeme za ambiciózní, současně ale za správné a přitom realistické, se přihlásit k navýšení závazku na redukci emisí CO2 dle doporučení Paktu, tedy o 55 %. Nejde rozhodně o pouhou deklaraci. Již léta realizujeme spolu s dalšími aktéry v území celou řadu opatření vedoucích ke zvyšování energetické účinnosti ve městě, snažíme se využívat obnovitelné zdroje energie, preferujeme čistou mobilitu a realizujeme mnohé tzv. zelené projekty – rekonstrukce a úpravy parku, veřejné zeleně,“ vysvětluje Tomáš Macura, primátor města.
Všechna tato nosná opatření se odrážejí ve schváleném strategickém plánu fajnOVA, stejně tak v Adaptační strategii města. Celkově se jedná o projekty v hodnotě bezmála 4 mld. korun. Zmínit lze celou řadu aktivit, projekty šetřící energie (zateplení v městských budovách, chytrá „smart“ řešení), pořízení nových bezemisních a nízkoemisních dopravních prostředků městské hromadné dopravy (tramvají, autobusů CNG a trolejbusů), zavádění vozidel s alternativním pohonem (elektro, CNG), vybudování nabíjecích stanic pro elektromobily, pořízení vozů hromadné dopravy na alternativní pohon (plyn, CNG), modernizaci a ozeleňování tramvajových tratí.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV