„O službu je zájem v podstatě od prvních dnů, kdy se snadno rozpoznatelná růžová kola v Písku objevila,“ říká cyklokoordinátor města Petr Jelínek. „K zapůjčení jsou jednoduše prostřednictvím mobilní aplikace až na 24 hodin denně. Obvykle je však lidé využívají spíše na zkrácení cesty a ušetření času při pohybu po městě.“
Zkušebnímu provozu se nevyhýbají ani problémy. Těmi jsou například poruchy a krádeže, v jejichž důsledku několik dní nebyl k dispozici plný počet kol k zapůjčení. „Čtyři kola někdo zřejmě ukradl a na osmnácti bicyklech jsme odstraňovali poruchy a vady,“ informuje Lubomír Fridrich ze společnosti REKOLA. „V současnosti jsou servisní práce již hotové a kola v plném počtu opět v provozu. Do Písku bylo dodáno jako kompenzace nedávného stavu šest náhradních kol s třístupňovou přehazovačkou,“ doplňuje místostarosta Petr Hladík.
Dalším problémem je odstavování sdílených kol na nevhodných místech. „Apeloval bych na cyklisty, kteří službu využívají, aby více přemýšleli, kam kola zaparkují. Není možné je poutat k dopravním značkám, svodidlům a jakkoliv jimi blokovat chodníky a ohrožovat provoz na komunikacích. Opakovaně jsme museli řešit situace, kdy odstavená kola překážela i ve vstupech a vjezdech do objektů,“ připomíná Martin Opava z Městské policie Písek.
Současný testovací provoz slouží podle Petra Hladíka i k „vychytání“ podobných problémů. „Předně chceme zjistit, zda o službu bude dostatečný zájem. Získaná data nám také pomohou určit, kde by bylo vhodné instalovat nové cyklostojany nebo kde a jak se zaměřit na další cyklistickou infrastrukturu. Podpora tohoto druhu mobility je součástí strategického plánu rozvoje města.“
Podle dosud známých dat se v červenci sdílená kola do píseckých ulic rozjela průměrně jedenaosmdesátkrát za den. Celkově šlo o 2500 výpůjček na 491 hodin.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV