Plzeň rozšiřuje zóny placeného stání, zvýhodňuje rezidenty

23.07.2022 17:16 | Tisková zpráva

Již v roce 2020 Rada města Plzně po projednání s městskými obvody rozhodla o rozšíření zóny placeného stání na území městských obvodů Plzeň 1, 2 a 3. Řidiči tak budou nově od 1. srpna 2022 platit za parkování na Petrohradě, v centru města mezi Klatovskou, Tylovou, Kotkovou a Přemyslovou ulicí poté od 1. září 2022. Město se tak snaží umožnit zaparkování blíže bydlišti hlavně rezidentům.

Plzeň rozšiřuje zóny placeného stání, zvýhodňuje rezidenty
Foto: plzen.eu
Popisek: Plzeňská radnice

První zóna placeného stání vznikla v Plzni v 90. letech minulého století, od té doby se pomalu rozšiřuje, jak ve městě přibývá aut. Poslední rozšíření v lokalitě Na Jíkalce bylo v roce 2018. Nedostatek parkovacích míst musí město řešit hlavně ve starší blokové zástavbě činžáků a v sídlištích, která vznikala v době, kdy mít automobil bylo něco výjimečného a mít dva v rodině, jako je tomu často nyní, rozhodně nebylo běžné. Zatímco stávající stavební zákon na parkovací místa pro nově vznikající bytové jednotky i nebytovou výstavbu myslí, u dříve postavených domů a bytů tomu tak nebylo. Jejich majitelé tak žádají prostor na parkování v blízkosti svého bydliště, a to na úkor veřejného prostoru se zelení či jinými zkrášlujícími prvky.

„Parkování v místě bydliště trápí stále více občanů. Vyslyšeli jsme proto jejich prosby a spolu s městskými obvody se snažíme situaci řešit. Jsme přesvědčeni, že parkovací zóny spolu s budováním P+R parkovišť a spolehlivou a kvalitní veřejnou dopravou představují klíčové opatření rozumné parkovací politiky, která je nástrojem pro ovlivnění dopravy hlavně v centru. Teď rozšiřujeme parkovací zónu na Petrohradě a stávající zóny kolem Husovy ulice, další rozšíření západně od Klatovské či na Slovanech připravujeme,“ vysvětlil náměstek primátora města Plzně pro oblast dopravy a životní prostředí Michal Vozobule.

„Zatímco na západě počet aut na obyvatele klesá, u nás je bohužel stále trend opačný. A s tím rostou i nároky na parkování. Vybudování jednoho parkovacího místa přitom stojí městskou kasu až 125 tisíc korun, jeho roční údržba pak přibližně 750 korun. Cena roční parkovací karty pro rezidenta tak v podstatě pokrývá jen náklady na údržbu,“ dodal Vozobule.

maoa

Hlavním důvodem pro zřizování zóny placeného stání je regulace dopravy v klidu, tedy parkování. Pokud by město parkování neregulovalo, poptávka by na většině území města převýšila nabízený počet parkovacích míst a došlo by k přeplnění ulic a omezení dalších funkcí veřejného prostoru. „Zřízení zóny je výhodné zejména pro osoby s trvalým pobytem v území, protože si mohou zakoupit poměrně levné dlouhodobé parkovací oprávnění. Ostatní uživatele má tento systém přimět ke zkrácení doby parkování, většímu využívání jiných forem přepravy anebo k většímu využívání záchytných parkovišť mimo zpoplatněnou zónu,“ řekl vedoucí Úseku dopravního inženýrství Správy veřejného statku města Plzně Ondřej Vohradský, který projekt koordinuje.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Petr Hladík byl položen dotaz

elektromobilita

Proč zrovna neziskovky?V rozpočtu je tolik peněz,že znovu bude státní rozpočet podporovat neziskovky. Ano,ať podporuje,ale jenom ty charitativní apod.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Bohumín poslal opuštěná kola z cykloboxů dětem do Afriky

11:17 Bohumín poslal opuštěná kola z cykloboxů dětem do Afriky

Kola, která zůstala v cykloboxech naproti vlakovému nádraží, pomohou dětem v Africe.