„Senioři tak na dálku studují jazyky a konverzují, vzdělávají se v oblasti počítačů, digitální fotografie, učí se kreslit, trénují paměť, ale také cvičí jógu, zdravotní gymnastiku nebo nacvičují taneční vystoupení seniorského souboru Marietta,“ dodává Lachnit.
Po počáteční nejistotě, bude-li tato forma práce pro seniorskou věkou skupinu vůbec atraktivní a smysluplná, se ukázalo se, že obavy byly zbytečné. Senioři si na pravidelné e-maily s odkazy na videa na YouTube kanálu komunitního centra Prádelna velmi rychle zvykli. Stejně tak vítají i další podklady pro rozličné on-line lekce - dokumenty, úkoly, kvízy a zadání pro samostatnou práci, odkazy na zajímavé weby a webináře, návody na cvičení i pozdravy od lektorů a pracovníků komunitního centra. Někteří lektoři vytvářejí za pomoci pracovníků centra vlastní videolekce, což je technicky náročnější, nicméně pro příjemce také nejpříjemnější forma, zvláště v oblasti pohybových aktivit.
“Ukázalo se, že senioři, tedy alespoň ti, kteří patří mezi návštěvníky našich komunitních center, disponují poměrně značnou digitální gramotností a pro většinu z nich není problém pracovat s digitální technikou a používat počítače i mobilní zařízení jako tablety nebo smartphony. Potvrzuje se nám tak, minimálně v případě komunitního centra Prádelna, přínos a význam dlouhodobě provozovaných kurzů práce s počítačem a digitální technikou, jenž patří mezi nejblíbenější a absolvovala je většina pravidelných návštěvníků centra. Pro tyto seniory nejsou moderní technologie strašák, nýbrž naopak prostředek ke komunikaci, vzdělávaní a rozšiřování znalostí, zdroj informací i zábavy. Nečekaná situace, která nastala v březnu, tak přinesla příležitost vyzkoušet si získané dovednosti v praxi. A drtivá většina “našich” seniorů v této zkoušce obstála na výbornou,” vysvětluje situaci JUDr. Petr Lachnit, radní MČ Praha 5, který se dlouhodobě věnuje seniorské problematice včetně aktivizačních činností v komunitních centrech.
Od samého začátku zcela výjimečné situace bylo hlavním cílem udržet seniorské komunity, které v centrech dlouhodbě fungují, inspirovat a motivovat seniory k aktivitě, nabídnout případnou pomoc a především povzbudit a zachovat onu vzájemnost a pospolitost právě v obtížné situaci. Že se to povedlo, dokazuje čilá komunikace mezi jednotlivci i ohlasy, které chodí přímo pracovníkům komunitního centra Prádelna. Namátkou můžeme vybrat některé e-maily:
Dobrý den Lenko,
moc děkuji za přínosné odkazy. Určite některé využiji. Zdravím Jitka M.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV