Zpracovatel návrhu věcného záměru zákona o odpadech navrhuje zrušení poplatku za komunální odpad ve smyslu § 17a zákona č. 185/2001 Sb. s tím, že bude zachována možnost zpoplatnění ve formě smlouvy a možnost místního poplatku za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů podle zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích. Pro Hl. m. Prahu jsou obě uvedené formy úhrad poplatku nevhodné a v praxi jen obtížně realizovatelné.
Praha by musela uzavřít podle počtu osob trvale hlášených na jejím území zhruba 1,25 milionů smluv, nebo vyhlásit nový místní poplatek pro 1,25 milionu obyvatel Prahy, což je z praktického hlediska neúnosné. Vyžádalo by si to podstatné zvýšení počtu pracovníků správy poplatku, a snížila by se účinnost jeho výběru. Příjmy Prahy z vybraných poplatků v roce 2013 činily 705 mil. Kč, účinnost výběru a vymáhání poplatku činí více než 90 procent, což by se se zavedením na jiné typy výběru významně snížilo.
Přitom náklady města na svoz a zneškodnění směsného komunálního odpadu činí zhruba 850 mil. Kč. K tomu je třeba přičíst náklady na tříděný sběr, provoz sběrných dvorů, zajištění velkoobjemových kontejnerů atd. Město vydá za komplexní systém nakládání s odpady okolo 1,2 miliardy Kč, a je tedy patrné, že svým občanům zajištění odpadového hospodářství významně dotuje. Při změně systému platby lze předpokládat ještě zvýšení rozdílu mezi příjmy a výdaji, a to není započten vysoký nárůst administrativy.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Magistrát hl.m. Prahy