Stonavští topí boty i auta v agresivních důlních kalech

06.12.2018 18:16

Ve Stonavě se schyluje k občanským protestům a přidá se k nim i obec, které došla trpělivost s OKD i se státními orgány ochrany životního prostředí.

Stonavští topí boty i auta v agresivních důlních kalech
Foto: Wikimedia Commons
Popisek: Kostel. sv. Maří Magdalény ve Stonavě

Důvodem je zcentralizování úpravy uhlí, které je nyní z celého OKD sváženo auty na důl Darkov a pak distribuováno dále. Veřejné cesty jsou již čtvrt roku pokryty agresivní hmotou z kališť.

„Již několik měsíců nemohou naši občané vyjet ze Stonavy do kterékoliv části Karviné, aniž by neměli auto zašpiněné jako při terénních závodech. Co je na tom nejhorší, nejedná se o hlínu, ale o agresivní flotace z kališť nebo úpravny uhlí,“ popisuje starosta Stonavy Ondřej Feber. Podle něj problém nastal se změnou dosavadní praxe, kdy došlo k zcentralizován úpravy uhlí z celého OKD na šachtu Darkov. Dříve si každý důl upravoval uhlí u sebe a až poté je nakládal na vagony, tedy silnice nebyly tolik vytížené pro přepravu uhlí. Podle místních je nejhorší situace na trase do Karviné-Fryštátu kolem Pindura, kde se 200metrovým úsekem nedá projet bez zapnutých stěračů. Nasazovaný kropící vůz situaci ještě komplikuje, protože proměňuje černý pyl na hustou kaši.

Ještě horší je situace na Soleckém kopci, směr Karviná-Doly. Tam jsou běžně na cestě hrudky kalů do výše až deseti centimetrů, které následně tzv. čisticí vůz rozemele na kaši. Ta dokáže zakonzervovat do černa nejen auta, ale i zvířata nebo pěší. Na hlavní silnici druhé třídy směr Důl ČSM (Karviná-Louky) není situace o nic lepší. Protože zde nepolévají nános substrátu vodou, přetrvává zde prašná mlha. Stejně těžkou situaci mají pěší a cyklisti. Ti první bez gumových holínek nemají šanci a cyklisté si pokaždé musí měnit oblečení.

Nejhorší smogové prostředí

„Nákladní auta mají vyjíždět na veřejné komunikace čisté, zde jim z kol a také z koreb průběžně při jízdě padají kaly či uhlí. Na cestách je tento pro přírodu agresivní materiál rozjezděn a vymýván na bláto, případně v suchu se promění na prašný nános a následně prašnou mlhu. Připomínám, že žijeme v nejhorším smogovém prostředí a rakovinnými drobnými částicemi, ke které nyní tato praxe OKD značně přispívá a v zimních měsících činí zcela neúnosnou,“ doplňuje starosta Feber s tím, že si obec na základě řešení interpelace z prvního pracovního zasedání zastupitelstva stěžuje na kraji i u příslušných státních orgánů.

Jediné poměrně čisté trasy zůstávají přes Albrechtice a Horní Suchou, což se však Stonavským finančně a časově velmi prodražuje. „Už nevíme, zda jezdíme v areálu šachet. Jsou to ještě státní silnice, anebo účelové komunikace pro potřeby výhradně dolů a naši lidé mají chodit „turisticky“ pěšky lesem a při tom dýchat onen perfektní zaprášený vzduch?“ ptá se ironicky Feber a prozrazuje, že připravuje řádně povolený protest nejen pro místní občany, ale všechny, jichž se tato neúnosná situace týká.

Řešením je podle obce přenesení tíhy těchto manipulačních přeprav na železnici, případně zainvestování do pasové dopravy a očišťovacích ploch. Prozatím se k tomu nikdo nemá, ale trpělivost občanstva je zřejmě u konce.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Liberec: Revitalizace dětského hřišťátka v ulici Mařanova

16:31 Liberec: Revitalizace dětského hřišťátka v ulici Mařanova

Kromě velkého dětského hřiště, které bylo nedávno realizováno v ulici Vackova a ke kterému ještě při…