Vsetínští zastupitelé se seznámili s Koncepcí rozvoje školství města Vsetína na období let 2012 – 2020. Jejím cílem je informovat o stavu školství ve Vsetíně a výhledech do budoucna zpracovaných na základě demografických studií.
Koncepce rozvoje školství podává informace ze současnosti a svými výstupy se dostává i do budoucnosti, to vše na základě odborníky vypracované demografické studie. „Cílem celého materiálu je shrnout, jaká máme na území města školská zařízení zřizovaná městem, tedy popsat počty žáků, budovy, jejich stav a využití, obsahuje také informace o školách zřizovaných jinými subjekty. V koncepci je vyčíslen i vnitřní dluh každé školy, tedy odhad výše investic, které je nutné do jednotlivých škol směřovat,“ vysvětlil místostarosta Petr Kořenek, který je na radnici za oblast školství zodpovědný. Celkem jde o více než 170 milionů korun, které je nutné investovat do zajištění dobrého technického stavu, například do výměny oken, vnitřní kanalizace, rekonstrukce kuchyní, ale i vybavení samotných škol.
Na základě závěrů koncepce tedy radnici do budoucna čeká nelehké rozhodnutí, jak se školskými budovami naložit, neboť podle demografické studie bude dětí výrazně ubývat a nebude nutné mít tak rozsáhlou síť škol. „Budeme se muset rozhodnout, které budovy ponecháme pro potřeby školství,“ řekl místostarosta, avšak ihned zdůraznil: „Je ale nutné nahlas říci, že neuvažujeme o zrušení kterékoliv základní školy.“
Úvahy a výstupy koncepce se spíše ubírají cestami možného dalšího využití volných prostor, vznikajících úbytkem dětí v budovách základních, případně mateřských škol. Variant je více, od využití neziskovými organizacemi až po přestěhování mateřských škol do budov škol základních.
I přesto, že v současné době jsou všechny školky naplněny, podle demografického vývoje se bude počet dětí v nich velmi rychle snižovat. Město tedy bude muset nastalou situaci řešit. „A právě tato studie by nám mohla pomoci v hledání ekonomicky příznivého řešení, včetně možného prodeje některých budov a použití získaných prostředků na opravy ostatních škol,“ uvádí Kořenek.
Koncepce také jednoznačně stanovuje cíle města v oblasti školství, a to stabilizovat adekvátní soustavu škol a školských zařízení ve městě, zajistit dostupnost vzdělání pro obyvatele města i regionu, vytvářet podmínky pro vícezdrojové financování školských zařízení, vytvářet podmínky pro vzdělávání v oblasti zdravého životního stylu, včetně aktivit prevence negativních jevů či podporovat zájmové vzdělávání.
„Z dřívějška zde chybělo určení cíle a představa kam školství v dlouhodobém horizontu, tedy pěti až deseti let, směřuje. V nové koncepci je brán v úvahu jak demografický vývoj, tak samotné potřeby školství. Zmiňovaná koncepce školství má již jasný a logický směr,“ uvedla starostka Iveta Táborská a dodala, že na obdobném vyčíslení vnitřního dluhu jako v oblasti školství v současné době pracují i některé další odbory městského úřadu.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mestovsetin.cz