Záležitosti územního plánování, jako schvalování územního plánu a regulačního plánu, spadají ze zákona do samostatné působnosti obce. Nález Ústavního soudu z roku 2013 navíc jasně dodává, že zastupitelstvo obce má plnou věcnou a politickou diskreci nad některými otázkami, jako je rozhodnutí o pořízení územního plánu, jeho zadání a přijetí. „Nerozumíme proto odůvodnění, že nám soud zrušil trasu obchvatu kvůli neexistenci krajských Zásad územního rozvoje. Dle našeho názoru soud rozhodl nesprávně a navíc nepřiměřeně omezil rozvoj tak velkého města, jakým Znojmo je. Formálnost převládla nad zdravým rozumem,“ říká starosta Vlastimil Gabrhel.
Po formální stránce sice verdikt krajského soudu asi odpovídá podanému výkladu právní normy (§ 43 stavebního zákona), ale určitě neodpovídá stavebnímu zákonu a věcně přezkoumávanému opatření obecné povahy. Při rozhodování o zásahu do samosprávy musí soud dle nálezu Ústavního soudu náležitě zvážit význam základního práva územně samosprávného celku na samosprávu a význam důvodů svědčících pro takový zásah, zároveň musí být daný zásah přiměřený závažnosti takových důvodů.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV