Berg (Zelení): Evropská unie má klíčovou roli pro zastavení škodlivých projektů

10.12.2020 9:05

Evropští Zelení proti kanálu Dunaj-Odra-Labe.

Berg (Zelení): Evropská unie má klíčovou roli pro zastavení škodlivých projektů
Foto: zeleni.cz
Popisek: Michal Berg

Evropští Zelení vyzvali o víkendu na jednání svého kongresu k zastavení projektů nových vodních cest. Místo toho podporují zachování či obnovování přirozeného stavu řek. Na základě spolupráce českých a polských Zelených tuto výzvu podpořily ostatní strany jednomyslně. Evropští Zelení budou stavbě škodlivých projektů jako je kanál Dunaj-Odra-Labe oponovat v orgánech Evropské unie.

„Evropská unie má klíčovou roli pro zastavení škodlivých projektů jako je kanál Dunaj-Odra-Labe, neboť může odmítnout podílet se na jejich financování. Víme, že česká vláda lobbuje za to, aby byl kanál Dunaj-Odra-Labe začleněn do Transevropské dopravní sítě (TEN-T), čímž by se mu mohla otevřít cesta k finanční podpoře od EU. Cílem spolupráce mezi zelenými stranami v Česku a Polsku se zelenými v Evropském parlamentu je právě takové financování znemožnit,“ říká spolupředseda Zelených Michal Berg.

Evropští Zelení upozorňují kromě kanálu Dunaj-Odra-Labe také na projekt vodní cesty E40, která se rozprostírá na více než 2 000 kilometrech přes Polsko, Bělorusko a Ukrajinu. Poslanec frakce Zelení/EFA a spolupředseda Evropské strany zelených Thomas Waitz má na tyto projekty jednoznačný pohled: „Oba projekty způsobí nevratné hydrologické změny, v některých oblastech záplavy a v jiných znovu odvodnění a zničení ekosystémů souvisejících s řekami. Ve světle nedostatku vody způsobeném globálním oteplováním se z tohoto projektu stane naprosto neefektivní investice. Pro přepravu zboží je mnohem udržitelnější a bezpečnější železniční doprava.“

Małgorzata Tracz, spolupředsedkyně polské strany Zieloni a poslankyně polského parlamentu, chce aby řeka Odra sloužila přírodě a lidem, nikoliv průmyslové vodní dopravě. „Potřebujeme racionální podporu turistické a rekreační infrastruktury s přihlédnutím k požadavkům na ochranu údolí Odry,“ uvedla Tracz.

Polští Zelení na kontroverzní projekty na řekách upozorňují soustavně: „Řeky a říční údolí bychom měli udržovat bez zastavování přehradami a jinou infrastrukturou, a tam kde je to možné, bychom je měli obnovovat do přirozeného stavu. Rozvoj říční dopravy je mnohem dražší, pomalejší a uhlíkově náročnější než železnice,“ dodává Małgorzata Tracz.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hašek (PRO): Věda a výzkum patří pod školství. Ukončete tu šarádu s hledáním ministra

18:14 Hašek (PRO): Věda a výzkum patří pod školství. Ukončete tu šarádu s hledáním ministra

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k hledání nového ministra pro vědu a výzkum.