Dlabajová (ANO): Podpora vývozu vína z EU? ANO, ale podle pravidel

15.12.2014 17:10 | Zprávy

Výbor Evropského parlamentu pro rozpočtovou kontrolu (CONT) měl v minulých dnech na programu projednávání zprávy Evropského účetního dvora (ECA) o podpoře vývozu vína vyrobeného v EU na globální trhy.

Dlabajová (ANO): Podpora vývozu vína z EU? ANO, ale podle pravidel
Foto: Hans Štembera
Popisek: Martina Dlabajová, europoslankyně za hnutí ANO

Uvedla to místopředsedkyně výboru Martina Dlabajová, europoslankyně zvolená za hnutí ANO. Jak dodala, předmětem rozpravy bylo především stanovení objektivních a odůvodněných pravidel pro podporu vývozu vína vyrobeného v zemích EU mimo unijní teritorium.

„Podpora vývozu vína je snahou EU dosáhnout propojení mezi přirozeným tržním vývojem a podpůrnými nástroji hospodářské politiky,“ uvedla M. Dlabajová, která zprávu zpracovávala a předkládala výboru jako zpravodajka. V případě výroby vína se jedná o podporu konkurenceschopnosti vinařů a jejich schopnosti vyvážet jejich produkt mimo EU. Podle Dlabajové je víno v Evropě tradičním produktem, projevem evropského dědictví, kultury, regionálního rozvoje. Produkce vína je v neposlední řadě taktéž součástí evropského podnikatelského a konkurenčního prostředí, jež není důležitá pouze pro místní, regionální či národní spotřebitelskou poptávku, ale je též významným exportním artiklem vykazujícím významný příspěvek pro obchodní bilanci EU. „Toto téma se velmi silně dotýká i České republiky, která sice není typickým příkladem tradiční vinařské země, avšak spotřeba vína i kvalitativní charakteristiky vinařské kultury u nás viditelně narůstají,“ domnívá se europoslankyně Dlabajová.

Podle členů rozpočtového výboru vychází zaměření podpory ze skutečnosti, že producenti vína v EU vykazují výrazný převis vyrobeného množství vína i svých výrobních kapacit nad skutečnou spotřebou v rámci EU. „Proto je snaha tento nadbytek umístit na globální trh, kde se však evropští producenti setkávají s velmi ostrou cenovou i množstevní konkurencí z takzvaných nových vinařských zemí. Smyslem podpory je snaha vytvořit evropským výrobcům odpovídající marketingovou podporu, zejména spojenou se vstupem na nové trhy či zaváděním nových prodejních nástrojů a metod,“ konstatovala Dlabajová.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: ANO

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Latýn (SPD): Také jsem hrál v kapele, kde byly rozdílné názory

21:19 Latýn (SPD): Také jsem hrál v kapele, kde byly rozdílné názory

Boris Latýn, expert SPD pro oblast IT, ke kauze kandidatury Oto Klempíře a rozchodu kapely J.A.R.