Hejtman Netolický: Kraj podporuje opravu parní lokomotivy

31.10.2023 16:30 | Tisková zpráva

Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický jednal s předsedou Letohradského železničního klubu Pavlem Mudruňkem o pokračování oprav parní lokomotivy 328.011.

Hejtman Netolický: Kraj podporuje opravu parní lokomotivy
Foto: Archiv ČSSD
Popisek: Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický

Klub provozuje také Železniční muzeum v Rokytnici v Orlických horách v sousedním Královéhradeckém kraji. Pardubický kraj prozatím na opravy lokomotivy přispěl v posledních letech jedním milionem korun. 

Anketa

Líbil se vám projev prezidenta Pavla pronesený 28. října?

4%
93%
hlasovalo: 13998 lidí

„Letohradský železniční klub patří mezi velmi aktivní spolky, které se snaží udržovat železniční nostalgii v celých východních Čechách. Proto jsme v minulosti podpořili nejprve nákup parní lokomotivy 328.011 a následně její obnovu. Nyní řešíme také užší spolupráci v rámci připravovaného železničního muzea v Dolní Lipce a při obnově 310.922, kterou jsme v letošním roce získali do majetku od Českých drah,“ uvedl hejtman Martin Netolický s tím, že další podporu by kraj mohl poskytnout v příštím roce. „Provozuschopných exponátů bohužel dlouhodobě ubývá a vedle Českých drah, Národního technického muzea či spolků chceme v rámci našeho kraje sehrát úlohu subjektu, který napomůže tomu, aby se železniční nostalgie v regionu udržela a samozřejmě pokud možno prezentovala přímo v provozu. Proto budeme i pro příští rok pokračovat v pravidelných letních jízdách, kde bychom rádi vyzkoušeli také další možné tratě, protože v rámci oslav v Dolní Lipce se ukázalo, že zájemců o železniční nostalgii je v regionu velmi mnoho,“ řekl hejtman Martin Netolický.

Parní lokomotiva 328.011 byla vyrobena závodem ČKD Sokolovo v roce 1956 pod výrobním číslem 3704. Určena byla původně pro Severočeské doly výtopna Komořany. Po roce 1985 sloužila zemědělcům ze Slatiny nad Zdobnicí jako zdroj páry pro svou pařírnu a sušárnu brambor. Díky tomu se podařilo udržet lokomotivu v dobrém stavu. Později se o lokomotivu začala zajímat skupina zaměstnanců lokomotivního depa v Letohradu, pozdější zakládající členové Letohradského železničního klubu. Následně v letech 1996 až 2000 najezdila na různých akcích přes devět tisíc kilometrů. Po poslední jízdě, předčasně ukončené závadou na kotli byla lokomotiva uschována v Dolní Lipce a zakonzervována. Po vzniku projektu regionálního muzea v Rokytnici v Orlických horách byla lokomotiva v roce 2008 přemístěna do prostor výtopny a dlouhodobě zapůjčena jako exponát od Českých drah. Po ukončení nájmu se podařilo Letohradskému železničnímu klubu lokomotivu na konci roku 2019 odkoupit.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Munzar (ODS): Snaze občanů o vlastní bydlení by stát neměl házet klacky pod nohy

18:05 Munzar (ODS): Snaze občanů o vlastní bydlení by stát neměl házet klacky pod nohy

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k významu vlastního bydlení jako zajištění nezávislos…