Matušovská (KSČM): Jak je to s výběrem mýta?

09.12.2017 6:33 | Zprávy

V minulých týdnech jsme mohli v médiích zaznamenat zprávu, že firma Kapsch, která je od roku 2007 dodavatelem a provozovatelem mýtného systému tvrdí, že Ministerstvo dopravy ČR vypsalo soutěž o tendr na Mýtný systém v ČR z mnoha důvodů špatně. Z tohoto důvodu se o tendr začal zajímat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten vydal předběžné opatření v tendru na systém elektronického mýtného a Ministerstvo dopravy ČR nesmí s vítězem výběrového řízení podepsat smlouvu na dodávku a provozování v následujícím období. Podle harmonogramu, který máme k dispozici, by měl být znám vítěz tendru v srpnu roku 2018. ÚOHS chce nejprve zjistit, zda měli všichni uchazeči stejné podklady.

Matušovská (KSČM): Jak je to s výběrem mýta?
Foto: Archiv KSČM
Popisek: Květa Matušovská

Všichni čtyři uchazeči: zmíněný Kapsch, slovenský SkyToll, maďarský National Toll Payment Services (podal nabídku spolu Cell Mobilsoft a českým Eltodem) a německá firma T – Systems International, kteří podali předběžnou nabídku, splnili kvalifikační podmínky a postoupili do další fáze zadávacího řízení na dodávku a provoz mýtného systému po roce 2019. Na předložení nabídek obsahujících cenu a technologické řešení, mají účastníci 70 dní. V této fázi dostali uchazeči na USB disku údaje o českém systému, který je upraven tak, aby nebylo možné data upravovat a kopírovat, a všichni uchazeči podepsali smlouvu o mlčenlivosti se sankcí pět milionů, kdyby disk zpřístupnili třetím osobám. I toto firmě Kapsch vadí a tvrdí, že údaje po zahájení tendru dalo MD v podstatě komukoliv a uchazeči prý dostali rozdílné podklady. Podle zákona však musí mít všichni uchazeči stejný přístup k celé zadávací dokumentaci. Ministerstvo dopravy ČR počítá s tím, že zpoplatní dalších 900 km silnic I. třídy vůči současným 230 km. Celkem by tedy nový provozovatel měl vybírat poplatky na 1347 kilometrech dálnic a 1141 kilometrech silnic první třídy.

Domnívám se, že 900 kilometrů je až příliš a hlavně na základě dlouhodobých statistik a propočtů by tento výběr tvořil zhruba 10 -15 % celkových výnosů, což vzhledem k nákladům na vybudování nepovažuji za rentabilní. Důležitým faktorem je, že si nemyslím, že na to je naše silniční infrastruktura připravena. Podívejme se na nekonečné opravy na D1 a kolik lidí je znechuceno, že za tuto trasu musí platit mýto. Ani uvažované rozšíření zpoplatnění se firmě Kapsch nelíbí z důvodu toho, že se nevyplatí stavět mýtné brány na těchto úsecích. Jak jsem uvedla, tak na základě 80 % investic, vybereme jen 20 % výnosů.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Také by mě ty vaše seznamy zajímaly

Můžete otevřeně sdělit, kolik tato vláda vyvezla techniky na Ukrajinu? Jestli vás dobře chápu, tak na rozdíl od nás lidí máte k dispozici nějaký seznam. Zveřejníte ho? A dá se vyčíslit celková pomoc Ukrajině - nejen kterou jsme vyvezli, ale i ta, kterou jim poskytujeme tady?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Ženíšek: Jaká změna oproti Zemanovi

12:04 Ministr Ženíšek: Jaká změna oproti Zemanovi

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k jednání na Pražském hradě.