Ministr Gazdík: Nikdo v tuto chvíli neví, kdy válka skončí

29.03.2022 20:51

Projev na 17. schůzi Poslanecké sněmovny 29. března 2022 k návrhu na vyslovení souhlasu Poslanecké sněmovny s prodloužením doby nouzového stavu

Ministr Gazdík: Nikdo v tuto chvíli neví, kdy válka skončí
Foto: Hana Brožková
Popisek: Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Petr Gazdík

Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové,

já jsem tady byl tázán na otázky ohledně školství. Omlouvám se, přijímal jsem chorvatskou ministryni školství, ale pokusím se ve stručnosti na ty otázky odpovědět, případně o tom, jak vypadá situace uprchlické krize ve školství, případně odpovím na vaše otázky. Já se omlouvám. Zaznělo tady, že jak to vláda chce řešit nebo jakou má strategii.

Já se omlouvám, já už jsem ji v této Sněmovně představil v souvislosti se schvalováním zákona, kterému říkáme lex Ukrajina v oblasti školství. Jasně jsem tehdy říkal, že to rozdělujeme na dvě části, ta první část je teď v tomto stávajícím školním roce, to znamená do června, kdy se snažíme kromě zařazení do běžných tříd zřizovat také druhý způsob, který ten lex Ukrajina umožňuje, a to jsou tak zvané adaptační skupiny, které chceme financovat formou šablon. Třetí věc, kterou řešíme do toho června jako zásadní, jsou kurzy češtiny proto, aby jak studenti středních či vysokých škol mohli získat certifikát o úrovni B2, případně A2 a mohli nastoupit do běžných vysokých škol.

A pak jsou ty běžné kurzy češtiny, na které už dnes v rámci inkluze má nárok každý, jehož mateřským jazykem není čeština, tak v základní nebo střední škole má možnost získat intervenci, která je placena z inkluze až 200 hodin výuky češtiny.

Můžete nám vyčítat, že prostě se nepřipravujeme na září. Já vás chci ujistit, že se připravujeme na září. Nicméně, a to jsem tady také říkal u tohoto pultíku, najdete to ve stenozáznamu, to, jestli ta reálná čísla v září budou poloviční nebo trojnásobná, jsou naprosto rozdílná řešení. Takže my přijdeme, a znovu, říkal jsem to tady u toho pultíku, začátkem června, nebo na konci května, jsme připraveni, vyzýval jsem a byl velmi vděčný za to, že o lex Ukrajina jsme byli schopni diskutovat i s opozicí. Ten zákon tady prošel jednomyslně a myslím, že svoji funkci ve školách teď posledních 14 dní plní naprosto skvěle.

Stejně bych to chtěl v té situaci, v těch reálných číslech, protože já a nikdo z nás neví v tuto chvíli, jestli ta válka skončí a v květnu se polovina těch žáků vrátí domů, v tom případě ty zásahy a to řešení bude; řekněme, minimalistické, nebo v té době tu bude 300 tisíc dětí, a v tom případě budeme muset hledat taková opatření, jako je třeba výuka dopoledne i v základních uměleckých školách, že tam bude zřízena pobočka v rámci kapacity základní školy, nebo třída základní školy a prostorově - bude využívat prostory základních uměleckých škol, nebo třeba dopolední a odpolední vyučování v základních a středních školách, to všechno je možné, ale to se odvíjí od toho počtu.

Ten počet teď nevíme. Teď na konci března je cokoliv, my se připravujeme, my připravujeme scénáře pro menší počty i pro ty větší, ale reálně o tom budeme diskutovat někdy na konci května, na začátku června, kdy začne příprava. Věřím, že s tím přijde i rozpočtová změna, o které diskutujeme s ministerstvem financí, abychom na 1. září byli připraveni. Souvisí s tím také, a to už je v té první etapě, kterou teď řešíme, souvisí s tím také prázdninové tábory a kurzy češtiny nebo tábory s výukou jazyka českého.

Anketa

Má Markéta Pekarová Adamová vaši důvěru?

1%
98%
hlasovalo: 34542 lidí

Pak tady pan profesor Rais říkal, že v materiálu není ani slovo o nepedagogických pracovnících. Ano, není, protože je to tím běžným systémem, po reformě financování regionálního školství máme tak zvané TH max, ministerstvo školství ke včerejšku spustilo dotazování škol, dotazník o tom, jaké jsou ty navýšené počty, kolik se navýšilo dětí. To běžné dotazování ministerstvo školství koná vždycky na konci září a od toho se rozvíjí ten další školní rok. V tuto chvíli se ty počty výrazně navyšují, takže to teď počítáme k poslednímu březnu a v případě, že dojde k většímu navýšení, tak samozřejmě dojde i k navýšení prostředků na nepedagogické pracovníky s tím spojené.

Na druhou stranu je to u každé školy velmi individuální, pakliže vám přibudou do nenaplněné třídy plně 2 - 3 ukrajinští žáci, tak to ještě neznamená, že potřebujete do té třídy novou uklízečku, tak to není. Kapacity školních jídelen také ve většině míst nejsou naplněny na 100 %, takže když jim přibude třeba v celé škole 30 žáků, tak to neznamená, že potřebujete přibírat novou kuchařku nebo školníka.

Dál. Velký problém - strategii, situaci migrační vlny, tu jsem snad teď nastínil a znovu opakuji, že jsem připraven s opozicí o ní diskutovat. Jak to bude od začátku školního, jak se ptal pan profesor, jsem také teď sdělil, jak to bude asi vypadat.

Kdo zaplatí následující náklady související s uprchlickou vlnou, tak k tomu bude samozřejmě potřeba rozpočtová změna někdy v polovině roku. V současné době jsme vyčíslili jako ministerstvo školství náklady, které jsou spojeny s těmi třemi částmi, teď, řekněme do srpna, o které jsem mluvil, jedna část je to navýšení počtu v běžných školách, druhá část je financování formou šablon, těch adaptačních skupin, třetí část jsou ty kurzy češtiny, což by mohlo být až 5,2 miliardy korun, skutečná čísla zjistíme po tom dotazování, po tom dotazníku, a samozřejmě budeme vyplácet jenom podle skutečnosti. Nicméně ty věci musíme mít ve státním rozpočtu připraveny, a to se teď děje, na tom pracujeme.

Co se týká nákladů od září, tam samozřejmě musí dojít ke změně státního rozpočtu, znovu, také osobně preferuji změnu až někdy v červnu, červenci po tom, co reálně uvidíme ta čísla, jak se situace bude vyvíjet. Teď jsme měsíc a několik dnů od zahájení té války. Já považuji za neuvěřitelně pozitivní, že už desetitisíce ukrajinských dětí chodí týdny do našich škol, v této rychlosti. Ano, omlouvám se, jsme v jiném stavu, než na který jsme byli zvyklí před napadením Ukrajiny a některé věci prostě budeme muset řešit takzvaně trochu na koleně, ale jsme kdykoli připraveni to diskutovat, a diskutovat i s opozicí.

Co se týká - konkrétní materiály, ty konkrétní materiály najdete všechny na stránkách edu.cz/ukrajina, jsou tam materiály pro školy, jsou tam metodické materiály, které šly zřizovatelům, které šly ředitelům škol ohledně toho zákona lex Ukrajina, ohledně dalších věcí, najdete tam takřka úplně všechno. Ministerstvo také zřídilo informační linku jak pro samosprávy, tak pro ředitele škol, mailovou adresu, kde okamžitě odpovídáme na dotazy, které přicházejí. Tolik ve stručnosti, snad to takto stačí.

Děkuji.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Laudát (KAN): Dobře pracovala, tak ji vyrazíme

20:03 Laudát (KAN): Dobře pracovala, tak ji vyrazíme

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny…