Postup schválila vláda, rozhodnutí navazuje na závěry studie proveditelnosti, která vyhodnotila model PPP u těchto úseků jako vhodný a ekonomicky výhodný. „Nyní jsme v pokročilé fázi soutěžního dialogu projektu PPP D35, intenzivně pracujeme na novém moderním napojení centra Prahy mezi Veleslavínem a letištěm Václava Havla. Rozběhly se také přípravy vysokorychlostní trati Moravská brána, Brno–Břeclav a modernizace úseku mezi Brnem a Nezamyslicemi. K pěti velkým PPP projektům teď přidáváme další dva – středočeskou D3 a jihomoravskou D55. Naopak u severní části Pražského okruhu se ukázalo, že forma PPP není vhodná,“ řekl po jednání vlády ministr dopravy Martin Kupka.
Studie potvrzuje, že u vybraných částí D3 v?délce 49,5 km a D55 v?souhrnné délce 37,4 km může PPP přinést vyšší užitnou hodnotu díky přenosu klíčových rizik na soukromého partnera a důrazné motivaci na dodržení termínů i kvality. „Smysl je jednoznačný – podařilo se významně rozšířit okruh PPP projektů, což ulehčí investiční nároky na straně státu a zároveň nám umožní udržet potřebné tempo investic a dostavby základní dálniční sítě do roku 2033,“ dodal ministr.
Smluvní nastavení je založeno na principu plateb za dostupnost – koncesionář zajistí výstavbu, financování, provoz a údržbu po dobu zhruba 25 až 30 let a veřejný sektor platí až ve chvíli, kdy je dálnice v požadované kvalitě k dispozici pro užívání. Při nedodržení standardů jsou uplatňované smluvní srážky. Přenos rizika poptávky se nepředpokládá; stát si ponechá kontrolu nad nastavením cen mýta a dálničních známek.
Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV




