Dodržování zásad právního státu je jedním ze základních pilířů EU. Tento princip je však stále častěji ze strany některých států porušován či ohrožován. Zřejmě proto, že jejich představitele "rule of law" brzdí v tom, aby realizovali (nakonec vždy ke škodě své země a jejich občanů) nej(h)různější představy o svém vládnutí.
Příkladem je Maďarsko v čele s premiérem Viktorem Orbánem. Růst vlivu vlády na soudnictví a státem tolerovaná "korupce" (zahrnující zneužívání EU fondů ve prospěch určených lidí) jsou učebnicovým příkladem porušování závazků vyplývajících ze společných smluv EU v oblasti vlády práva, k jejichž dodržování se členské země svým podpisem dobrovolně zavázaly. Nestačí proto, aby EU jen verbálně dávala najevo, že tímto směrem se její členské státy vydat nesmí (což se stalo a aspoň částečně to zafungovalo u nás v minulých letech). Obrazně řečeno až "za minutu dvanáct" se nám podařilo vytvořit finanční mechanismy, které členské země od vykročení na šikmou plochu odrazují, alespoň tedy v případech, kdy „defekty“ v oblasti vlády práva jsou spojené s využíváním EU fondů.
Situace s Maďarskem došla tak daleko, že mu již za pár týdnů prostřednictvím hlasování v Radě EU hrozí citelné omezení přístupu EU fondům. A zároveň s tím pokračuje i hrozba, že si Maďarsko "nesáhne" na miliardy euro v rámci postcovidového fondu RRF.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV