Pustějovský (ANO): Je nutné hledat hranice, co je a co už není efektivní

16.05.2019 19:08

Hospodárnost v oblasti energií? Určitě ano, ale ne za cenu, kdy administrativní náklady a související zátěž převyšují možnosti úspor energie. I v této oblasti musíme hledat hranice pro to, co ještě je a co už není efektivní.

Pustějovský (ANO): Je nutné hledat hranice, co je a co už není efektivní
Foto: repro Youtube, tan
Popisek: Pavel Pustějovský

V rámci novely zákona o hospodaření energií, kterou jsme projednávali na hospodářském výboru Poslanecké sněmovny, jsem předložil dva důležité pozměňovací návrhy k tomuto zákonu. Návrhy, které hospodářský výbor podpořil, zásadním způsobem upravují kontroly systémů vytápění a klimatizací, zpřesňují definice související s výpočtem energetické náročnosti budov a především zmírňují povinnosti zpracování průkazů energetické náročnosti budovy v případě změn dokončené budovy.

První z mých pozměňovacích návrhů cílí na zavedení směrnice Evropského parlamentu a Rady. Na zavedení je sice ještě poměrně dostatek času – nejzazší termín je v březnu 2020, nicméně vzhledem k délce legislativního procesu v České republice a také v souvislosti s tím, že zavedení přinese značné zlepšení v oblasti kontrol, se domnívám, že je vhodné zařadit úpravu již do současné novelizace. V praxi bude navrhovaná úprava znamenat zvýšení hranice pro kontrolu systémů vytápění z výkonu 20 kW na 70 kW a u klimatizací z 12 na 70 kW, což znamená možnost vypuštění výjimky pro rodinné domy, byty a rekreační objekty, které zvýšením výkonu z těchto kontrol automaticky vypadnou. Kontrolám navíc nebudou podléhat systémy vytápění a klimatizace, které splňují požadavky stanovené směrnicí. Naopak nově se budou kontrolovat také tepelná čerpadla a elektrické odporové vytápění. V obecné rovině však dojde ke snížení počtu zařízení podléhajících kontrolám a v důsledku tak k omezení celkového rozsahu kontrol v této oblasti.

Ti, kterých se kontroly týkají, budou mít povinnost zajistit pravidelnou kontrolu zařízení energetickým specialistou s tím, že výsledkem bude zpráva o provedené kontrole, kterou na vyžádání předloží příslušnému orgánu (zpravidla ministerstvo nebo Státní energetická inspekce).

V druhém pozměňovacím návrhu jsem doporučil lepší definování některých pojmů v zákoně (systém vytápění, technický systém budovy ad.) a také zpřesnění definic souvisejících s výpočtem energetické náročnosti budov, zejména týkajících se například ochozů či mezipater. Za klíčovou však považuji úpravu povinnosti zpracování průkazu energetické náročnosti budovy při změnách dokončené budovy. V tomto případě jsme byli tak trochu „papežštější než papež“ a současný zákon nařizuje zpracování průkazu při všech změnách. Podle evropské legislativy však stačí tuto povinnost splnit pouze při větších změnách definovaných předpisem. A právě toto zmírnění jsem navrhl aplikovat, aby nedocházelo ke zbytečnému administrativnímu zatěžování všech zúčastněných.

Věřím, že mé pozměňovací návrhy, které zjednoduší řadu procesů a zmírní pravidla v oblastech, kde nelze předpokládat významné úspory energií, podpoří při hlasování i Poslanecká sněmovna.

(převzato z Profilu)

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Schillerová (ANO): Dnešním dnem se celá pětikoalice stala definitivním spolupachatelem

17:04 Schillerová (ANO): Dnešním dnem se celá pětikoalice stala definitivním spolupachatelem

Projev na 98. schůzi Poslanecké sněmovny 19. dubna 2024 k migračnímu paktu.