Tichý (ANO): U koho skončily miliónové příjmy z prodeje reklamy v Radničních listech?

11.02.2016 4:30

Hnutí ANO již před komunálními volbami v roce 2014 opakovaně kritizovalo formu i obsah vydávání olomouckého městského informačního periodika - Radničních listů. Po usednutí do zastupitelských lavic a redakční rady Radničních listů jsme usilovali o provedení zásadních změn vedoucích především k větší objektivitě a vyváženosti obsahu. Pozornost jsme upřeli také na samotný smluvní vztah města s dodavatelem Radničních listů. Ukázalo se, že naše kritika nehospodárného nakládání s veřejnými prostředky byla oprávněná. Pod tlakem našich argumentů vedení města zrušilo původní smlouvu s dodavatelem Radničních listů a vypsalo novou, tentokrát transparentnější soutěž. Výsledkem je, že po devíti letech bude cena za vydávání Radničních listů třetinová, což představuje úsporu téměř deset milionů korun.

Tichý (ANO): U koho skončily miliónové příjmy z prodeje reklamy v Radničních listech?
Foto: anobudelip.cz
Popisek: ANO

Výhodnější a především zcela jasné jsou i nové obchodní podmínky. Bohužel však vedení města dodnes nedokázalo uspokojivě vysvětlit u koho a na základě jakého právního titulu skončily miliónové příjmy z prodeje reklamy v Radničních listech v minulých devíti letech. Jde pravděpodobně o příjmy v řádech milionů korun. Doklady, které by tyto skutečnosti mohly objasnit, byly dle vyjádření Magistrátu už skartovány. Zakázkou na Radniční listy se v minulosti dokonce zabývala i Policie. Není zřejmé, zda předmětem vyšetřování byly i příjmy z inzerce, nicméně po kauze Vidkun nelze brát závěry takového vyšetřování příliš vážně. Důležité je, že nová smlouva s vydavatelem prodej inzerce již ošetřuje.

Novým šéfredaktorem je mluvčí developerské skupiny

Ne všechny změny ve vydávání Radničních listů však považujeme za krok správným směrem. Obavy vyvolává rozhodnutí o novém obsazení pozice šéfredaktora, který je z titulu své funkce odpovědný za formu a obsah listů. Má se jím stát pan Juraj Aláč, tiskový mluvčí jedné z developerských skupin, která je ve sporu s městem Olomouc. Zastupitelský klub hnutí ANO vnímá možný střet zájmů a požaduje po Radě města Olomouce, aby podnikla takové kroky a opatření, které zcela vyloučí riziko neobjektivního či tendenčního informování. Nechceme zpochybňovat odbornou úroveň pana Aláče, ale považujeme za nevhodné a i novinářsky neetické, aby veřejně vystupoval za město a zároveň za subjekty, které jsou s městem v nějakém vztahu či dokonce soudním sporu.

Opakovaně žádáme vedení města, aby se Olomoucké listy staly nástrojem vyváženého informování občanů, kde k jednotlivým tématům budou moct zaznívat i alternativní názory opozice. Považujeme za nedůstojnou dosavadní formu "vyloučení" opozičních názorů do předem vymezeného, graficky rigidního prostoru, kde lze sice psát téměř cokoliv, ale bez přímé vazby na jednotlivá témata v daném vydání. Bohužel, ani tato koalice naprosto nepochopila nebo záměrně ignoruje principy vydávání radničních periodik, které se dnes prosazují v rámci tzv. otevřené radnice. Chceme občanům nabídnout jiný úhel pohledu na podávané informace tam, kde se naše názory s koalicí rozcházejí a nemáme problém podpořit rozhodnutí, která jsou v souladu s našimi volebními cíly. Pokud nenajdeme rozumný politický kompromis, nadále hrozí, že i "nové" Olomoucké listy budou zejména sebeprezentací jednotlivých koaličních politiků, budou ignorovat problematická témata a i nadále budou zapírat skutečný stav veřejných věcí.

Srovnání původní a nové zakázky na vydávání Radničních listů

Následující srovnání ilustruje, jak důležitá je funkční a konstruktivní opozice, která v Olomouci dříve fakticky neexistovala. V tomto směru mě těší vyjádření docenta Šaradína (politolog Univerzity Palackého), který říká, že "to, jak vystupuje ANO a ty dva menší subjekty, je podle mne dobré pro město a koneckonců i pro koalici. Jsou slyšet a také vidět, zveřejňují různé věci a to je jen ku prospěchu Olomouce." (Olomoucký Deník, 20. 11. 2015)

2007-2015

  • Limit zakázky 15,2 miliony Kč bez DPH.
  • Pouze jeden účastník soutěže s nabídkou 15,2 miliony Kč bez DPH.
  • Prodej inzerce (až 8 stran) není nijak smluvně řešen. Dle smlouvy je inzertní prostor majetkem města, stejně jako redakční obsah. Příjmy města z prodeje inzerce za celé období jsou však 0 Kč.
  • Smlouvu v roce 2007 podepisuje tehdejší primátor Martin Novotný (ODS).

2016-

  • Limit zakázky 15,2 miliony Kč bez DPH.
  • Celkem čtyři podané nabídky, vítězná nabídka s cenou 5,7 milionů Kč bez DPH.
  • Za upozornění stojí, že původní dodavatel byl schopen nabídnout cenu jen o málo vyšší, a to 6,07 milionu bez DPH. Je to stále o více jak 9 milionu Kč nižší cena, než jakou mu město Olomouc platilo na základě původní smlouvy.
  • Prodej inzerce je již smluvně ošetřen (až 6 stran).

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hejtman Grolich: 15 milionů na domácí hospicovou a paliativní péči. Protože to je důležité

20:18 Hejtman Grolich: 15 milionů na domácí hospicovou a paliativní péči. Protože to je důležité

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu ke smrti a umírání.