Akademie věd ČR: Vědci popsali způsob maskování nového koronaviru

8.8.2020 8:48 odp.

Onemocnění covid-19 změnilo životy milionů lidí na celém světě. K úspěšnému boji s chorobou přispívá i aktuální zjištění vědců z Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR. Těm se podařilo popsat strukturu proteinů nového koronaviru a způsob jeho maskování před lidskou imunitou. Objev týmu Evžena Bouři a Radima Nencky může do budoucna mimo jiné posloužit k vhodnému nastavení vyvíjených léků. Výsledky výzkumu zveřejnil prestižní časopis Nature Communications.

Akademie věd ČR: Vědci popsali způsob maskování nového koronaviru
Foto: AV ČR
Popisek: Logo Akademie věd ČR

Na analýze struktury proteinu koronaviru pracovali vědci z Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR od ledna. I jejich práci přitom komplikoval zákaz cestování. „Proteinové krystaly se normálně proměřují na silném zdroji paprsku X a ten nejbližší je v Berlíně. Naštěstí se nám nakonec podařilo připravit krystaly takové kvality, že jsme je mohli změřit i na domácím zdroji paprsku,“ říká Evžen Bouřa.

Zákeřný koronavirus

SARS-CoV-2 patří mezi takzvané RNA viry, to znamená, že k uchování své genetické informace používá RNA. Jedním z mechanismů, jímž se koronavirus snaží obelstít naši imunitu, je instalace takzvané čepičky (zvláštní struktury na začátku RNA), díky které se virová RNA tváří jako lidská RNA. Virus tak může infikovat lidský organismus a množit se v něm. Proces instalace čepičky katalyzuje koronavirový protein Nsp16 za spoluúčasti dalšího virového proteinu, Nsp10. Právě přesnou strukturu těchto dvou proteinů se nyní podařilo výzkumníkům za využití rentgenové analýzy detailně popsat.

Naděje do budoucna

Čeští vědci díky tomu identifikovali několik zásadních charakteristik proteinů Nsp16 a Nsp10, především hluboký kaňon na povrchu proteinu, kde se váže virová RNA a instaluje se tam na ní čepička. Na tento kaňon mohou cílit inhibitory potlačující aktivitu proteinu. Ty by tak v budoucnu mohly sloužit jako účinné léky. „Nyní se spolu se skupinou organické syntézy Radima Nencky pokusíme využít získané informace pro návrh inhibitorů, které by mohly působit jako antivirotika proti mnoha koronavirům,“ přibližuje další plány Evžen Bouřa.

Redakci PL můžete podpořit i zakoupením předplatného. Předplatitelům nezobrazujeme reklamy.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

koronavirus

Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.

Připouštíte, že policie někdy selže

V poslední době je to bohužel čím dál častější jev. Vy za ním vidíte generační obměnu. Co ale třeba vyčerpanost policistů? Podle mě jich máme málo. Není třeba vyřešit i toto? A co třeba jejich financování?

Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.