Asociace malých a středních podniků a živnostníků: Export se stává nezranitelnějším prvkem české ekonomiky

08.06.2022 16:14 | Tisková zpráva

Na české exportéry z řad malých a středních firem dopadají aktuální problémy související s ruskou invazí na Ukrajinu do té míry, že 72 % se musí poohlížet po náhradních trzích. Firmy přitom hledají především v Evropě.

Asociace malých a středních podniků a živnostníků: Export se stává nezranitelnějším prvkem české ekonomiky
Foto: AMSP ČR
Popisek: logo AMSP ČR

Zjistil to aktuální průzkum Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR), České exportní banky (ČEB) a společnosti Google. 

Anketa

Má prezident Zeman vaši důvěru? (Ptáme se od 8.6. 2022)

66%
31%
hlasovalo: 19738 lidí

„Exportu dominují evropské země, firmy s větším obratem ale častěji exportují do asijských zemí,“ tlumočí jedno ze zjištění průzkumu předseda představenstva AMSP ČR Josef Jaroš. Z evropských destinací je nejpopulárnější destinací Slovensko, následuje Německo a Polsko. Celkově firmy cítí silně dopady rostoucích nákladů.

„Sousední země jsou stálicemi exportu malých a středních firem,“ připomíná místopředsedkyně představenstva AMSP ČR Pavla Břečková. „Ovšem i v celkové statistice exportu do sousedních zemí obecně míří téměř přesná polovina celého českého exportu. Obecně je segment MSP více vázán na trhy Evropské unie a dlouhodobě nepreferuje vzdálená teritoria,“ konstatuje Břečková.

Firmy využívají služby bank

Bezmála 40 % firem podle průzkumu využilo pro podporu exportních aktivit služeb bank, 30 % se již někdy obrátilo na poradenské firmy. Provozní financování a bankovní záruky jsou nejčastější produkty, které firmy používají pro realizaci exportních zakázek.

„Zpětná vazba exportérů z řad malých a středních firem je pro nás nesmírně důležitá, a to zejména při návrzích nových produktů, které reagují na současné výzvy“, říká generální ředitel ČEB Daniel Krumpolc.

Digitální exportéři jsou aktivnější

Průzkum také zjistil, že v hledání nových exportních trhů jsou aktivnější digitální exportéři. S mírou digitalizace exportu roste také využívání nástrojů Google v jednotlivých firmách.

„Z průzkumu vyplynulo, že přibližně třetina malých a středních firem využívá digitální inzerci, z čehož více než 40 procent reklamu ve vyhledávání,“ uvádí František Štrupl, vedoucí obchodního oddělení, Google ČR.

„Google se svými Google Ads a dalšími digitálními nástroji pomáhá podnikatelům překonat bariéry, jako je nedostatek informací o zahraničních trzích či nízké povědomí o firmě mezi potenciálními zákazníky na novém trhu, a ulehčit jim tak vstup na nové zahraniční trhy. Oproti čistě lokálním firmám mají digitální exportéři pozitivnější výhled pro budoucí období díky možnosti diverzifikace zemí vývozu a potenciální přípravě na vznikající výzvy a problémy. Pro vytipování těch nejvhodnějších zahraničních trhů nabízí Google službu Market Finder, a pro otestování své připravenosti pro zahraniční expanzi nástroj My Export Score. Oba produkty jsou mezi alespoň polovinou exportérů známy, a nebo také využívány,“ dodává Štrupl.

Náklady bezprecedentně rostou

Export nicméně je a velmi pravděpodobně zejména v blízké budoucnosti bude nejzranitelnějším prvkem ekonomiky. Bezprecedentně rostoucí náklady na vstupy není na B2B trhu zpravidla možné v takto krátkém časovém horizontu promítnout do cen.

Ceny energií a pohonných hmot sice ve všech zemích EU rostou obdobně, rozdílné jsou ale přístupy vlád jednotlivých zemí. Na rozdíl od okolních zemí je v ČR zatím podpora či kompenzace růstu těchto cen neúčinná. To se zřejmě brzy projeví v rapidně snížené konkurenceschopnosti a obecně schopnosti našich firem cokoli vyvézt.

Přibližně 20 % firem plánujících expanzi je přesvědčeno o tom, že jejich produkt na cílovém exportním trhu chybí a 16 % firem předpokládá export finálního produktu. 47 % podniků ovšem neplánuje na žádné nové trhy vstoupit. Nejčastějšími překážkami pro vstup na nové trhy jsou neznalost (ať už trhů nebo od potenciálních zákazníků) a vysoké náklady.

Redakci PL můžete podpořit i zakoupením předplatného. Předplatitelům nezobrazujeme reklamy.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

Ukrajina (válka na Ukrajině)

Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.

Stručné informace týkající se tohoto konfliktu aktualizované ČTK několikrát do hodiny naleznete na této stránce. Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.

autor: Tisková zpráva



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo kultury: Muzea v přírodě zahajují adventní a vánoční pořady

9:50 Ministerstvo kultury: Muzea v přírodě zahajují adventní a vánoční pořady

Už o tomto víkendu začínají ve dvou muzeích, spadajících pod Národní muzeum v přírodě, adventní a vá…