Celkově elektrárna od roku 1959 vyrobila více než 8,3 miliardy kWh ekologické elektřiny, což by stačilo na pokrytí současné spotřeby všech jihočeských domácností na více než 7 let.
Pevné zdraví jubilujícího vodního díla a elektrárny mohlo včera na vlastní oči posoudit 120 lidí, kteří se včas zaregistrovali na jeden z termínů unikátní exkurze. Během ní se v doprovodu průvodců ze společností Povodí Vltavy a ČEZ podívali mj. do hráze, prošli pod přepady a sjeli výtahem do 160 metrů pod zemí umístěné strojovny vodní elektrárny. Během prohlídky na ně také čekala expozice historických materiálů o vzniku, významu a fungování vodního díla, expozice Infocentra Lipno a u východu výstava historických fotografií mapující výstavbu a první roky provozu vodního díla a elektrárny Lipno. Další desítky předem neregistrovaných lidí měly možnost navštívit prostory hráze, celkově tak lipenské vodní dílo navštívilo téměř 200 zájemců o hydroenergetiku.
Elektrárna Lipno I (ZDE) zahájila provoz spuštěním soustrojí TG1 13. srpna 1959, druhé soustrojí následovalo 5. ledna 1960. Za celou historii elektrárna vyrobila 8,3 miliardy kWh, za letošní první pololetí to bylo 95,6 milionu kWh. Jde o elektrárnu disponující největším spádem (rozdílem spodní a horní hladiny nádrže) na Vltavské kaskádě. Její velmi rychlé najetí na plný výkon 120 MW za cca 120 vteřin a dálkové ovládání z centrálního dispečinku vodních elektráren ve Štěchovicích umožňuje ovlivňovat výkonovou bilanci celé elektrizační soustavy České republiky. Díky spádu dosaženému umístěním strojovny elektrárny 160 metrů hluboko v šumavském podzemí potřebuje k výrobě 1 kWh energie pouze necelé 3 m3 vody, což je suverénně nejméně ze všech elektráren tzv. vltavské kaskády.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Článek obsahuje štítky
ČEZ , elektrárna , výročí , veřejnost , TZ , Lipno , vodní doprava , DOD
autor: Tisková zpráva
Veřejná doprava
Dobrý den, když tak myslíte na ekologii, proč v Praze není hromadná doprava pro všechny zdarma?
Další články z rubriky

20:16 FNUSA: Šetrnější přístup k léčbě parodontitidy přináší méně komplikací
Záněty dásní se vyskytují často a většinou probíhají bezproblémově. Jakmile ovšem zánět přejde na ji…