ČOI: Zpožděný let a poškozený kufr? Kalkulátor pomůže zjistit vaše práva

21.07.2019 9:31

Češi si mohou ode dneška velmi rychle a snadno přímo na letišti zjistit, na co mají právo v případě zrušení nebo zpoždění letu a při problémech se zavazadly. Evropské spotřebitelské centrum na svém webu spustilo „Letecký kalkulátor vašich práv“, který po zadání místa odletu a příletu okamžitě sdělí, co mohou cestující v konkrétní situaci dělat a požadovat, resp. jaké povinnosti vůči nim má dopravce.

ČOI: Zpožděný let a poškozený kufr? Kalkulátor pomůže zjistit vaše práva
Foto: Česká televize
Popisek: ČOI

Online kalkulátor je dostupný bezplatně a v češtině ZDE.

„Cestujících se běžně zmocní neklid, když zůstanou na letišti stát před tabulí s nápisem ‚Let zrušen‘ nebo před prázdným pásem, který nepřivezl jejich zavazadlo. Výhoda kalkulátoru je v tom, že ihned pomůže lidem zorientovat se,“ uvádí Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra ČR.

Cestující jednoduše zadá místo odletu a příletu a co se stalo. Letecký kalkulátor ihned uvede, zda mají cestující v konkrétní situaci na něco právo, nebo ne. „Například spočítá vzdálenost letu a výši náhrady škody, kterou lze požadovat od operujícího dopravce,“ vysvětluje Ondřej Tichota.

V případě zrušení nebo významného zpoždění letu má dopravce povinnost se o cestující postarat, poskytnout jim občerstvení a v případě potřeby i ubytování po dobu čekání na zpožděný nebo náhradní let.

Pokud je mimořádnost způsobena vinou na straně dopravce, může vzniknout právo na náhradu škody ve výši 250 až 600 eur v závislosti na vzdálenosti letu.

Když je při přepravě zpožděno, ztraceno nebo poškozeno zavazadlo, lze požadovat náhradu škody až ve výši zhruba 35 000 Kč.

„Výhoda kalkulátoru je v tom, že ihned pomůže lidem zorientovat se,“ uvádí Ondřej Tichota.

„Letecký kalkulátor vašich práv“ vyvinula norská nevládní organizace chránící práva spotřebitelů Forbrukerrådet a obdržela za ně v roce 2018 mezinárodní cenu Digital Communication Awards v Berlíně. Svůj úspěšný nástroj nabídla síti Evropských spotřebitelských center, která pomáhá spotřebitelům řešit spory s podnikateli z jiných zemí EU, Norska a Islandu. Norská kancelář sítě je přitom součástí organizace Forbrukerrådet a podílela se na vývoji tohoto pomocníka na cesty, který za poslední rok zaznamenal 350 000 zobrazení.

Síť ESC již několik let nabízí informace pro různé oblasti cestování po Evropě v mobilní aplikaci „ECC-Net: Travel“. Tu si lze stáhnout zdarma a lidé v ní najdou svá práva v různých druzích dopravy, ubytovacích službách, při pronájmu automobilů či při nákupu v kamenné prodejně.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hospodářská komora pomůže podnikatelům s podáním elektronického daňového přiznání

19:02 Hospodářská komora pomůže podnikatelům s podáním elektronického daňového přiznání

Už jen přibližně dva týdny – do 2. května – mají podnikatelé čas na elektronické podání daňového při…