České plavební a vodocestné sdružení: Odborná konference Vodní doprava na Labi

05.06.2015 16:46

Konference Vodní doprava na Labi se uskutečnila 14. května 2015 v budově Ministerstva dopravy za osobní účasti ministra dopravy, ministra životního prostředí, četných vysokých státních úředníků a dalších více než 110 odborníků, uživatelů vodních cest a novinářů.

České plavební a vodocestné sdružení: Odborná konference Vodní doprava na Labi
Foto: pixabay.com
Popisek: řeka Labe

Úvodem oba ministři jasně deklarovali svou vůli konečně po 20 letech rozhodnout o výstavbě plavebního stupně Děčín. Ministr životního prostředí očekává brzké předložení dokumentace posouzení vlivů na životní prostředí EIA a slíbil, že zajistí podmínky pro její objektivní a kvalifikované vyhodnocení. Konference byla strukturována do dvou diskusních panelů, které byly vždy zahájeny několika stručnými diskusními příspěvky.

Tématem prvního panelu byla motivace pro rozvoj vodní dopravy v České republice ze strategického a dopravně-politického hlediska. Z příspěvků vyplynula intenzivní výzva ze strany podnikatelského sektoru, aby projekt zlepšení plavebních podmínek na dolním Labi byl maximálně urychlen a vodní cesta mohla spolehlivě sloužit svému účelu. Důraz byl kladen nejenom na realizaci plavebního stupně Děčín, ale také dalších projektů na vnitrozemských vodních cestách, mezi které se řadí zejména plavební stupeň Přelouč II. Následná diskuze akcentovala význam vodní dopravy pro průmysl, rozvoj regionů, zaměstnanost a u některých komodit jako jsou nadrozměrné náklady dokonce její nezastupitelnost v nabídce přepravních módů pro národní hospodářství.

Druhý diskusní panel byl zaměřen na varianty technického řešení plavebních podmínek na dolním Labi. V rámci úvodní přednášky z akademické sféry (ČVUT) byl přehledně dokumentován historický vývoj splavňování labsko-vltavské vodní cesty, kvantifikována její nepřijatelně nízká spolehlivost za současné situace a technicky doloženo proč je zlepšení plavebních podmínek možné pouze pomocí výstavby jezu. Současně byly podány objektivní argumenty o technické nerealizovatelnosti alternativních tzv. bezjezových variant, které vůbec nerespektují vodohospodářská hlediska, zejména ochranu před povodněmi intravilánu města Děčín, stabilitu podélného profilu Labe a zvyšují riziko nehodovosti plavby. Názory zastánců tzv. bezjezové varianty reprezentoval zástupce nevládní organizace Přátelé přírody, který však účelnost tohoto návrhu přesvědčivě nedoložil hydraulickým posouzením plavebních a vodohospodářských kritérií.

Závěrem lze konstatovat, že konference zřetelně formulovala potřebnost a strategický význam vodní dopravy pro Českou republiku. Konference také umožnila všem účastníkům utvořit si na základě předložených argumentů názor na diskutované varianty splavnění dolního Labe a ukázala, že s ohledem na plavební a vodohospodářská hlediska je jedinou účelnou a technicky realizovatelnou variantou realizace plavebního stupně Děčín. Tato varianta bude brzy předložena pro hodnocení dopadů na životní prostředí EIA.

České plavební a vodocestné sdružení

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Patrik Nacher byl položen dotaz

vedení

Pane Nachere, jste hodně výrazná osobnost a jako jeden z mála z ANO máte podle mě i schopnost se domluvit i s ostatními stranami. Proč tento váš potenciál nevyužijete a nekandidujete do vedení? Nebo to není podle vás možné, když je tam Babiš a jeho nejvěrnější? Podle mě je škoda, že vedení ANO není ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Královéhradecký kraj: Rok 2023 byl pro technické služby ve znamení inovací a nových projektů

19:02 Královéhradecký kraj: Rok 2023 byl pro technické služby ve znamení inovací a nových projektů

Komunikace s širší veřejností, digitální mapy, interaktivní hřiště nebo aplikace pro hlášení drobnýc…