Myslivečkova opera L´Olimpiade, která v roce 1778 ověnčila triumfálním úspěchem skladatelův návrat do Neapole, je pro tuzemské publikum mimořádnou událostí. Česká první scéna ji uvedla v režii Ursel Herrmannové, v hudebním nastudování Václava Lukse a v mezinárodním hvězdném obsazení. Starořecká olympiáda zde však figuruje pouze na pozadí komplikovaného příběhu postav, nad nímž se vznáší otazník: lze dosáhnout vlastního štěstí a prospěchu tím, že způsobím neštěstí někomu jinému?
Opera pojednává skutečně o starověkém sportovním klání, usilujícím o vyváženost krásy ducha a těla. Komplikovaný příběh pro diváka znesnadňuje skutečnost, že ženy zpívají mužské, kastrátské role a jeden muž dokonce ženskou postavu (Amintas).
Jak bystře Václav Luks poznamenal: "Ve své vrcholné opeře Olimpiáda se představuje Josef Mysliveček nikoliv jako bořitel starých vzorů, ale jako skutečný mistr, který dokáže svoji hudbou rozehrát opravdové nadčasové drama obnažených lidských emocí a dovést tak k dokonalosti žánr italské opery seria". Raffaella Milanesi, představitelka Megakla, dodává, že Myslivečkova hudba ji pěvecky otevřela cestu k vrcholnému bel cantu, které je reprezentováno jmény Vincenza Belliniho, Gaetana Donizettiho a Gioacchina Rossiniho.
autor: Český rozhlas