Český statistický úřad: Spotřebitelé utráceli za nepotravinářské zboží

07.05.2019 10:39

Meziročně se tržby očištěné o kalendářní vlivy v březnu zvýšily reálně o 5,9 %, bez očištění o 4,3 %. Tržby v maloobchodě po očištění o sezónní vlivy meziměsíčně vzrostly o 0,6 %.

Český statistický úřad: Spotřebitelé utráceli za nepotravinářské zboží
Foto: ČSÚ
Popisek: Logo Českého statistického úřadu

„Březnové maloobchodní tržby pokračovaly v růstu. Meziročně se zvýšily o 4,3 %, po vyloučení vlivu kalendářních variací vzrostly o 5,9 %. Pozdější termín velikonočních svátků ovlivnil meziroční vývoj tržeb zejména za potraviny,“ říká Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ. „Na prodeji nepotravinářského zboží se vliv předvelikonočních nákupů v březnu příliš neprojevil. Větší vliv mělo teplé počasí, které lákalo k nákupům nových oděvů, sportovních i zahradnických potřeb nebo stavebních materiálů,“ upřesňuje Boušková.

Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel1) po očištění o sezónní vlivy zvýšily v březnu reálně o 0,6 %, přičemž za nepotravinářské zboží a pohonné hmoty vzrostly shodně o 1,4 %, naopak za potraviny klesly o 0,3 %.

Meziročně se maloobchodní tržby očištěné o kalendářní vlivy (při stejném počtu pracovních dní v březnu 2019 i 2018) zvýšily o 5,9 %, v tom za nepotravinářské zboží vzrostly o 10,5 %, za pohonné hmoty o 6,6 % a za potraviny o 1,4 %2).

Bez očištění se maloobchodní tržby meziročně zvýšily o 4,3 %. Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 10,5 %, za pohonné hmoty o 6,6 %, naopak za potraviny klesly o 3,3 %2). Rozdíl mezi neočištěnými a očištěnými daty připadl na vrub zejména vlivu Velikonoc. V loňském roce se nákupy spojené s velikonočními svátky realizovaly v březnu, v letošním roce v dubnu.

Nejvíce opět rostly tržby internetových obchodů a zásilkových služeb3) (o 22,1 %). Ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím se zájem spotřebitelů podporovaný nástupem teplého počasí soustředil především na nákupy výrobků pro kulturu, sport a rekreaci (růst o 18,5 %), oděvů a obuvi (o 14,8 %) a zařízení a potřeb pro dům a zahradu (o 11,5 %). Zvýšení prodeje zaznamenaly také prodejny s počítačovým a komunikačním zařízením (o 10,3 %) a prodejny s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím (o 1,3 %). Naopak tržby klesly ve specializovaných prodejnách potravin (o 3,6 %) i v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin (o 3,2 %).

Cenový deflátor v maloobchodě kromě motorových vozidel ke stejnému období předcházejícího roku (bez vlivu DPH) činil 100,8 % a byl ovlivněn zejména vyššími cenami pohonných hmot, farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží, potravin a výrobků pro domácnost. Naopak ceny klesly v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením, s oděvy a obuví a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci.

Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel4) klesly reálně meziměsíčně o 1,0 %. Meziročně se tržby snížily o 0,6 % (očištěné i neočištěné o kalendářní vlivy). Tržby za opravy motorových vozidel meziročně klesly o 1,7 % a za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) se snížily o 0,3 %.

Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU je k dispozici ZDE.

Za celé 1. čtvrtletí 2019 se v maloobchodě kromě motorových vozidel (CZ-NACE 47) tržby očištěné o kalendářní vlivy reálně meziročně zvýšily o 5,3 %, bez očištění o 4,8 % (rozdíl mezi neočištěnými a očištěnými daty při stejném počtu pracovních dní v 1. čtvrtletí 2019 i 2018 souvisel zejména s vlivem Velikonoc). Neočištěné tržby za prodej nepotravinářského zboží vzrostly meziročně o 8,8 %, za prodej pohonných hmot o 4,4 % a potravin o 0,2 %. Za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) se tržby meziročně snížily o 1,8 % (očištěné i neočištěné o kalendářní vlivy). Neočištěné tržby za opravy motorových vozidel klesly meziročně o 2,3 %, za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) se snížily o 1,7 %.